Ko se ljudje se odločajo za posameznega delodajalca, pri tem upoštevajo številne faktorje, katerih rangiranje je povsem individualno.
Nekaterim je pomembnejši dober šef, drugim parkirišče, tretjim sodelavci in tako dalje. Pozitivna motiviranost, ne glede na vzrok in merila, pomeni večjo kreativnost in produktivnost zaposlenih.
Poglejmo si pobližje nekatere, ki so jih zaznale tudi raziskave med zaposlenimi!
Fleksibilen delovni čas
Med pandemijo in po njej raziskave ugotavljajo, da si kar polovica vprašanih želi delati v okolju, kjer imajo možnost fleksibilnega delovnega časa in celo občasnega dela od doma.
V mojem podjetju smo uvedli fleksibilni delovnik, ki si ga je posameznik lahko prilagodil, že pred četrt stoletja. Nekaterim je ustrezalo, da se niso vlekli v kolonah v največji gneči, drugi so skrbeli, da so odpeljali otroke v vrtce in šole.
Imeli pa smo tudi bolj ali manj obvezni del delovne prisotnosti – od 9.00 do 13.30, da so bili ljudje na voljo za timsko delo, za sestanke, posredovanja, vprašanja in podobno.
Obvezna je bila le prisotnost na ponedeljkovih kolegijih. Sicer so si urnike lahko svobodno oblikovali.
Post pandemične oblike dela pogosto omogočajo en ali dva dni v tednu kot delo od doma. Veliko ljudi se je sprijaznilo z neosebnim stikom preko videokonferenc in ugotovilo, da skoraj vedno tak stik oziroma tudi zadeve delujejo.
Fleksibilen delovni čas je pomembna motivacija za vključitev novo zaposlenega delavca v neko ekipo in za prizadevno delo.
Prehrana
Kadar je le primerno, omogočimo zaposlenim tudi polno ali vsaj delno prehranjevanje na delovnem mestu. Če je temu namenjen poseben prostor, jedilnica, toliko bolje, da se vonj po hrani ulovi le v njem in ne po vsem podjetju.
Kadar ni mogoče organizirati skupne prehrane, je morda možno zagotoviti dostavo pripravljene hrane. Tudi možnost, da si zaposleni prinesejo hrano s seboj in jo imajo možnost shranjevati in pogreti, za mala podjetja ni zanemarljiva.
S tem prihranimo zaposlenim čas in denar.
Bil sem partner v nekem elektro podjetju iz Bologne, kjer sem obiskal tudi interno restavracijo, za zaposlene. V primernem vremenu lahko jedo v lepo urejenem parku na ravni strehi upravne stavbe, kjer imajo tudi nekaj športnih rekvizitov.
Za podoben koncept, plus odlične izdelke odličnega dizajna je postal nemški Lamy najboljša dizajnerska firma na svetu, celo pred legendarnimi Ferarriji in krojači.
Najmanj kar je, naj imajo zaposleni na voljo brezplačno kavo (avtomat, kuhanje, ipd.) in vodo.
Dobra hidracija je eden od pogojev za dobro umsko delo, kava (ali čaj) pa povečuje koncentracijo in dviga produktivnost.
In ob tem, žal, poznam številna podjetje, kjer si zaposleni sami kupujejo ti dve esencialni dobrini!
Prijetno okolje
V številnih start upih vlečejo vodstva zgledi iz Silicijeve doline, pa dajo mladim zaposlenim za sprostitev na voljo ročni nogomet, biljard, pikado ali namizni tenis.
Vse to prispeva k dobremu vzdušju v ekipi, zmanjšuje osebni stres in povečuje zadovoljstvo zaposlenih.
Pomembna je tudi čistoča, oprema prostorov in njena vzdrževanost, nenazadnje tudi čiste in prijetno dišeče toalete.
Navadna pisarniška oprema je sicer vseprisotna, a naj vsaj ne bo zastarelega videza in temnih barv.
Veliko popestritev ravnim linijam bo prinesel kak uporaben kos starinskega pohištva, ki daje občutek nadaljevanja uspešne tradicije.
Ne pozabimo niti na dobro in prijetno osvetlitev ob vsakem času, pa na klimatizacijo v prevročih dneh.
Pričakovanja od vodje
Zaposleni bodo uspešnejši, bolj privrženi in kreativni, če jim bo primerno podporo nudilo tudi vodstvo, eden ali več ljudi.
Zaposleni pričakujejo, da bo vodja:
- Razumevajoč (ob službenih in družinskih problemih)
- Pošten in odkrit (glede kariere posameznika in stanja v podjetju)
- Prisluhnil zaposlenemu glede predlogov za izboljšanje poslovanja
- Podporen in mentorski
- Omogočal razvoj posameznikovih kompetenc in karierno rast.
Zadovoljstvo zaposlenih
Kadar zaposleni vedo, da vodstvo izvaja redno merjenje zadovoljstva zaposlenih in se ravna ter ukrepa po ugotovitvah, to pomeni, da jih vodstvo ceni in spoštuje in mu je mar, kako se zaposleni počuti v ekipi ali v podjetju.
Nezadovoljstvo pripelje do slabih medsebojnih odnosov, zmanjšanje volje za timsko delo, padca produktivnosti, fluktuacije, neprestanem usposabljanju novih sodelavcev, itd.
Letni pogovori z zaposlenimi kot redna praksa v podjetju so tudi lahko sprožilec za zaposlitev v nekem podjetju.
V letnih pogovorih lahko zaposleni izrazi svoja pričakovanje, probleme in dvome in morda z vodjem najde boljše mesto zase, kjer lahko podjetju da več in je sam bolj zadovoljen s svojimi nalogami in opravili. Tudi nagrajevanje ne sme biti tabu tema.
Vodja mora ne le grajati, ampak tudi pohvaliti zaposlenega, kadar je to umestno.
Morebitne pozitivne komentarje strank naj mu posreduje, četudi ga je ob tem strah, da morda ta stranka ponuja boljše pogoje istemu delavcu.
Obojestranska komunikacija
Sistem nagrajevanja in motiviranja naj spodbudi kreativnost zaposlenih, da sami predlagajo organizacijske in tehnične rešitve za morebitne probleme v podjetju, ki se kot taki še niti ne zaznavajo.
Zaposlene ne sme biti strah, da predlagajo spremembe tudi za stvari, ki jih je postavil (uvedel, inoviral) vodja, če so v prid podjetja, njihova delovna mesta in uspešnost podjetja samega.
Predlagatelj, katerega predlog se implementira (s spremembami ali neposredno), si zasluži nagrado, saj je presegel pričakovanja, ki so vezana na njegovo delovno mesto.
Nagrade so lahko v enkratnem znesku, glede na letni prihranek in drugo.
Za to mora podjetje sestaviti in uveljaviti pravilnik o nagrajevanju inovacij in predlogov, kjer so definicije in nagrade jasno zapisane in se jih v praksi upošteva.
Vodstvo pa mora tudi poskrbeti, da se ustvarjalno – inovacijska kultura razširi med zaposlenimi in se jim kar se da olajša pot plasmaja predlogov.
Vito Komac, gl. urednik, serijski podjetnik