Pred časom je bil logo skoraj edini obraz podjetja, s katerim se je srečevala stranka.
Danes ima podjetje mnogo več stičnih točk s svojo stranko. Te stične točke lahko nosijo mnogo več vizualnih sporočil (fotografije, videe, pisave, barve, ilustracije, ostale dekorativne oblike), kot le logo sam.
Stranki z logom želimo pokazati, da smo to mi, da je to naše podjetje. Da je to del naše identitete, da smo prisotni na trgu in da smo tu na dolgi rok. Želimo, da nam pomaga pri prepoznavnosti našega podjetja, storitve ali izdelka.
Prva stvar, ki je pomembna, da naš logo dejanski učinkuje na tak način, je, da ga moramo vestno uporabljati. To pa pomeni, če ga želimo vestno uporabljati, da se mora prilagajati vsem tem stičnim točkam, ki jih imamo z našimi strankami. Te so poleg osebnih stikov poslovni prostori in njihove stene kot prostor za naš logo, potem vizitke, letaki, katalogi ,tv, tiskani in digitalni oglasi In potem elektronska pošta in FB messenger oglasih, kjer je logo edini vizualni element, ki je v ospredju, potem spletne strani in družbena omrežja ter njihove objave in profilne naslovnice.
Tukaj so še ne tako očitne, a nič manj prefinjene metode, kjer kupcem lahko obudimo prijeten, profesionalen in nepozaben vtis o nas. To so (poslovna) darila, kot so trakovi ali obeski za ključe, skodelice, majice, pisala, rokovniki, koledarji, samolepilni blokci,… Darila so nekaj, česar se stranke še posebej razveselijo, saj je to nekaj zelo praktičnega za njih, nekaj, kar v njihovi družbi ponavadi ostane kar lep čas. Vsaj želimo si tega, posebej, če ta praktična darila krasi naš logo, kajne?
In obstaja skrivna sestavina, ki omogoča da dosežemo to stopnjo prilagodljivosti oz opaznosti loga med vsemi temi kanali in še kakšnega, ki sem ga izpustila ter njihovimi vizualnimi sporočili seveda.
Skrivna sestavina
Ta sestavina se imenuje ENOSTAVNOST. Enostaven logo ne moti našega sporočila, ki ga predajamo našim strankam, a hkrati ostaja dovolj opazen, da z njim opozorimo nase, da je pač viden.
Vsi ti kanali so tu namreč zato, da nosijo naša (marketinška) sporočila in ti so tudi sestavljena iz vrsto vizualnih sporočil in oblik, ki smo jih že našteli na začetku kot so npr. fotografije, različne oblike in velikosti črk oz. tekstov, barv, ilustracij, videov in raznih drugih oblik in barv, ki nastopajo v smislu dekoracij. In več teh vizualnih likovnih elementov ima logo, ki jih imajo tudi naša ostala vizualna sporočila, bolj se naš logo zliva z njimi oz- tone v njihovo ozadje, manj je opazen in s tem manj prepoznaven kot identiteta našega podjetja.
Zato je dobro imeti v mislih to preprosto enačbo:
Originalno obliko loga dosežemo tako, da raziskujemo možnosti, kaj bi ta oblika sploh lahko predstavljala in iz kje izvira oz. kakšno povezavo ima to z nami. Tukaj nastopi naša kreativnost. Uporabimo z brainstorminge, raziskovanje že obstoječih rešitev oz. oblikovanih logov, kjer najdemo navdih zase. Če pa želimo res v globine, pa poiščemo te unikatne oziroma originalne oblike z vizualno zgodbo, ki izvira iz našega brenda, iz zgodbe našega podjetja.
Ko enkrat vemo, kaj želimo, da naš logo vsebuje. se lotimo tega, da spravimo ta koncept v obliko našega znaka. In na to se bomo v tem članku osredotočili na tisto prvo sestavino enačbe. Na enostavnost, ki je pravzaprav – če je originalnost v večji meri tisti kreativni del naše enačbe – je enostavnost tisti tehnični del naše enačbe, tisti, ki skrbi za izvedbo loga.
Splošne sestavine
Logo je sestavljen iz znaka in logotipa (napis). Lahko je sestavljen samo iz logotipa, kadar pa je v znak vkomponiran sam napis pa tudi iz samo znaka.
Če bi pogledali katere koli oblike bolj podrobno, bi opazili, da so tako videti zaradi vizualnih sestavin, ki jih vsebujejo in načina kako so te sestavine sestavljene.
Vsaka narisana oblika ima namreč v sebi točko, črto, barvo (tudi črna in bela sta barvi) in če ji dodajamo tudi prostorski pomen še element svetlo-temno. In glede na to. kako so ti elementi sestavljeni, dobimo določene lastnosti oblik, ki jih vidimo pred sabo. Tako dobimo občutek, da je neka oblika vidna, premalo vidna, da se giblje, da je groba, nežna ali prenežna ter pregroba, dominantna, izrazita, nedefinirana, živa, brez osebnosti, enostavna ali zakomplicirana…
Če se teh lastnosti naših oblik zavedamo, lahko kaj hitro zaznamo, zakaj naš logo deluje ali zakaj ne in kje oz. kako bi ga lahko izboljšali in/ali kdaj lahko rečemo stop, dokončan je.
Dotaknila se bom nekaj najbolj očitnih lastnosti naših oblik oziroma našega enostavnega loga. Čeprav jih tukaj izpostavljam posamično, pa so seveda te lastnosti med seboj dopolnjujejo. Je pa res, da razmerje, v kolikšni meri se te lastnosti pojavljajo, tisto, ki zapoveduje katero lastnost v posamezni obliki najbolj zaznamo.
Te lastnosti so:
Teža
Da logo med vsemi vizualnimi informacijami in kanali s katerimi je v družbi, ostane opazen mora imeti težo. Teža je ena izmed najbolj pomembnih lastnosti, ki jih je dobro izpostaviti pri logu. Oblike s premajhno težo niso dobro vidne. Težo v glavnem pridobivamo ali odvzemamo z debelino ali zapolnitvijo ploskev in z konveksnostjo ali konkavnostjo oblike:
(Teža z debelino oz. zapolnitvijo ploskve narašča.)
(Teža s konveksnostjo (izbočenostjo) narašča.)
Dinamika
Kolikšno težo bo oblika imela, vpliva tudi smer. A tudi smer kot prevladujoča lastnost je lahko tista pika na i, ki jo vključimo, oziroma vzamemo v obzir pri oblikovanju našega loga, da je ta bolj opazen, saj smer nakazuje gibanje. Temu tudi pravimo, da ima oblika dinamiko. Lažji je predmet hitreje se giblje, tako teža z večjo dinamičnostjo upada. Predmete pa, ki so v gibanju, že v naravi veliko hitreje zaznavamo in proti kateri obrnemo svojo pozornost, kot pa predmete, ki so statični.
Vse oblike imajo tudi podlago. Če podlaga ni jasno definirana, se pravi narisana, takšna, ki jo vidimo, potem podlago avtomatično zaznavamo kot prostor pod spodnji robom oblike. In manjše. ko je število stičnih točk s “podlago”, večja je dinamika oblike, ki nakazuje gibanje. A zmanjšuje se teža oblike.
Diagonalno gibanje nakazuje hitrejše gibanje kot vertikalno (gibanje levo in desno) in horizontalno gibanje (gibanje navzgor ali navzdol). Če delujeta obe sili gibanja naenkrat se dinamika izniči oz gibanje ustavi, vendar pa s tem znak postavimo v sam center delovanja. V geštalt psihologiji se tako izenačenje sil imenuje princip dobrega nadaljevanja, ki je eden izmed principov v geštalt psihologiji, ki sploh omogoča dobro zaznavo oblik.
Število
Poleg teže, je število druga najbolj pomembna lastnost dobro oblikovanega loga. Sem pa dinamiko izpostavila prej, saj s težo močno sovpada kot vidimo na zgornjih primerih. Kakorkoli že, uravnoteženo število likovnih elementov poskrbi za izrazito obliko oz. viden logo.
Premajhno število elementov lahko povzroči, da oblika deluje preveč generično in je zato ne dojemamo kot originalne. A ravno obratno – zelo hitro lahko dosežemo preveliko število v samem znaku, ne da bi se sploh tega zavedali in tako dobimo obliko, ki je zakomplicirana. Tak znak se v praktični uporabi, na primer pri objavah, FB in e-marketingu porazgubi v formatu oziroma se zlije z ozadjem saj preveliko število povzroči, da oblika izgubi fokus in se zlije z ostalimi vizualnimi elementi kanalov, ki jih uporabljamo.
Število lahko odvzemam ali dodajamo na več načinov:
Število lahko pomeni število oblik. Kadar imamo več oblik, ki niso povezane te delujejo po principu zakona bližine in enotnosti. Bližje ko so si elementi, ki so si podobni, bolj delujejo kot celota.
Na število ne vpliva samo oblika, temveč tudi število likovnih elementov, ki jih uporabljamo kot so točka, črta, barva in lastnosti, s katerimi jih ponazarjamo, kot je sprememba teže, smer in svetlo-temno. Vsakič ko dodamo kakšnega izmed teh elementov obliki povečamo število.
Ko v znak vkomponiramo še tekst oziroma logotip, smo dodali še eno obliko, torej smo znaku povečali število. Vsaka sprememba, ki se zgodi v tekstu, dodajamo barvo, element svetlo temno ali menjamo pisavo, smo logu zopet dodali eno ali več števil.
Število spreminjamo oziroma dodajamo tudi s spremembo velikosti. Vsakič, ko se ta sprememba zgodi znotraj znaka, smo znaku povečali število.
Enotnost
In vse te lastnosti od števil, dinamike, teže nas pravzaprav zapeljejo do ene same lastnosti. Enotnosti. Dober logo mora delovati v zelo majhnih velikostih, da je še razločen, če ga pomanjšamo na 5 mm in da še vedno sestoji, ko ga zelo povečamo. Če ni enotnosti , je naša oblika v majhnih velikosti neprepoznavna, v velikih pa se oblika porazgubi. Enotnost dosežemo tako, da oblike vsebujejo čim manj kontrastov. Čeprav sprva, ko pomislimo na kontrast. pomislimo na barve, ki v tem primeru zna biti pravzaprav kontrast, ki je dobrodošel, če se seveda lotimo tudi različnih barv. A kontrast, čeprav ta skrbi za razgibanost motivov, ni najbolj dobrodošel v motivu, ki mora biti preprost, enostaven, kot je na primer dober logo.
Tako pa smo našteli nekaj najbolj pogostih in osnovnih sestavin dobrega in profesionalnega loga.
Katere in v kakšnem merilu najbolj ustrezajo vam je odvisno tudi od motiva vašega loga in na kakšne način ga želite uporabljati. Ampak dobro je vedeti, če pobereš nekaj z enega konca kot je debelino, konkavno obliko, da je dobro po drugo stvar kot je smer, število iti na drugi konec.
In še eno skrivnost vam zaupam.
Kot ste opazili, se barv skoraj nismo dotaknili, namreč dober logo deluje v črni in beli različici.
To pa zato, ker barve marsikatero pomanjkljivost na prvi pogled zakrijejo in se ponavadi razkrijejo šele pri uporabi. Črna in bela pa podrobnosti, najsi bodo to pomanjkljivosti ali pluse, pravzaprav razkrivata. No, v razkrivanju se dopolnjujeta; črna rada, jaz temu rečem, da daje potuho oblikam in prikazuje oblike lepše kot so v resnici. Namreč tudi barve imajo svojo težo in črna je med najtežjimi barvami in zato rada poudarja oblike, ki so lažje od nje in jih dela vidnejše in elegantnejše kot so v resnici, saj jih optično tudi stanjša, jih naredi vitkejše. Zato svoje oblike vselej preverite še v beli različici, ki bo kaj hitro pokazala ali je vaša oblika res tako opazna in šik, kot vas skuša prepričati črna ali v belini izgublja svojo izrazitost.
Šele ko so vaše oblike prestale te preizkuse na črni in beli podlagi ter teste v majhnih (5 mm) in velikih velikostih, so te nared, da raziskujemo tudi druge barvne kombinacije za naš logo in naposled zrel za uporabo.
*Vse ilustracije so delo Katje Vresk.
_________________________________________________________________________
Katja Vresk se ukvarja z ustvarjanjem umetnostjo in oblikovanjem. Podjetjem in samostojnim podjetnikom pomaga oblikovati vizualno zgodbo, da dobijo barve in oblike, ki jim pomagajo pri vizualni komunikaciji s svojimi strankami. Podjetnike uči, kako si samo razvijejo to vizualno zgodbo, zato je tudi oblikovala spletne delavnice Like A Vrigin in iz nje razvila linijo Like A Vrigin unikatnih poslovnih in osebnih daril.
Poglejte si še:
https://podjetnik.aktualno.si/4-skrivnosti-poslovnih-vizitk-katja-vresk/