Nekatere raziskave trdijo, da kar tretjino svojega življenja preživimo s sodelavci. Ravno zaradi tega sta izbira službe in prijetno delovno okolje izjemnega pomena, v slednje pa seveda spadajo tudi naši sodelavci. In prav odnosi s sodelavci so eden izmed najbolj zahtevnih elementov vsakega delovnega mesta.
Nova realnost je večino prisilila, da smo s soljudmi povezani bolj kot ne le še preko ekrana. Marsikomu je ta način komunikacije celo bolj všeč in prepričana sem tudi, da je kar nekaj takih, ki bodo, vsaj deloma, obdržali ta način dela. Omogoča namreč ogromno svobode, zahteva manj prilagajanja in hkrati razrešuje številne stiske in izzive, ki smo jim sicer priča ob vsakodnevnem sobivanju na delovnem mestu.
A kljub vsemu večini tak način sodelovanja še zdaleč ni najljubši – ljudje smo vendarle družabna bitja in brez pravih (fizičnih) stikov ne moremo preživeti. Psihologi zatrjujejo, da je dotik (na delovnem mestu to velja za fizično bližino) ključna komponenta, da se v nas sprošča oksitocin, hormon povezanosti, zato številni zaposleni po letu dela na daljavo tarnajo o občutkih nepovezanosti z ostalo ekipo. Da sploh ne omenjam šuma v komunikaciji. Glede na to, da kar 55% sporočila predstavlja naša govorica telesa, ta pa preko zaslona le stežka pride do izraza, precej informacij nevede preslišimo, prehitro sklepamo in morda celo kdaj komu naredimo krivico (ko na primer mislimo, da sodelavec ugasne kamero, ker ga sestanek ne zanima, v resnici pa jo ugasne, ker zraven pomaga svojemu otroku, ki se šola od doma).
Nobena, še tako tehnološko dovršena platforma ne more v celoti nadomestiti pravega in najbolj pristnega stika s človekom. Prav tako je preko spleta težje graditi in ohranjati odnose v kolektivu.
Kako pomembni so v resnici dobri odnosi?
Dobri odnosi na delovnem mestu po številnih raziskavah pomenijo tudi hitreje opravljene naloge, učinkovitejše razreševanje problemov, večjo produktivnost, prav tako pa med sodelavci rasteta morala (manj stresa in splošno dobro počutje, posledično to privede do povečane učinkovitosti na delovnem mestu) in motivacija za delo, kar zviša tudi občutek pripadnosti podjetju. Med drugim je izboljšano timsko delo, saj se ljudje v družbi drug drugih dobro počutijo.
Žal pa vedno ni tako. Včasih se zdi, da se s sodelavci nikakor ne moremo ujeti. Morda nas zgolj ne poslušajo, mogoče ne razumejo ali nas celo ne želijo razumeti, toda v takih trenutkih rado pride do konfliktov. Slaba komunikacija za seboj prinese kup nevšečnosti, kot so med drugim absentizem, porast zdravstvenih težav, slabšo produktivnost in že prej omenjene konflikte. Ljudje smo raznolika in kompleksna bitja, zato je tako kot pri ostalih ljudeh v našem življenju tudi pri naših sodelavcih potrebno potrpljenje, saj vsak komunicira na svoj način.
S kom najlažje komuniciramo?
Ko spoznavamo nove ljudi, nezavedno ustvarjamo tri kategorije: novi znanci so nam bodisi simpatični, nesimpatični ali preprosto nezanimivi. Če so nam ljudje všeč, potem navezovanje stikov ne predstavlja problema. S takšnimi posamezniki namreč povečini z veseljem sodelujemo (včasih celo s prevelikim veseljem, ko sodelovanje preraste v druženje in delo začne trpeti). Povsem drugače pa je, če se z osebo ne razumemo ozirom nam ni všeč. Takrat se bolj kot z delom ukvarjamo z odnosom, kar ponavadi pomeni precej izgubljenega časa in energije. Ob nezanimivih ljudeh je ravno obratno – delo je v celoti opravljeno, saj se v tem primeru z odnosom niti ne ukvarjamo.
Kadar naletimo na osebo z enakim komunikacijskim profilom, besede stečejo kar same od sebe. Ob taki osebi imamo občutek, kot da jo poznamo že celo življenje, imamo podoben način razmišljanja, imamo skladno govorico telesa. Ob prvem stiku, pri katerem pogovor ne steče in je morda celo utrujajoč, pa ste najverjetnejše naleteli na osebo z nasprotnim komunikacijskim profilom.
Komunikacijski profil in njihova uporaba
Kako torej prepoznate svoj profil in profil svojega sogovornika? Poznamo štiri različne komunikacijske profile, ki si jih zlahka zapomnite po lastnostih živali, s katero jih upodobimo: lev, tjulenj, medved in slon. Pri določanju profilov vam bosta v veliko pomoč govorica telesa in besede, ki jih uporablja vaš sogovornik. Opazujte, kako se vaš sogovornik premika, katere kretnje uporablja, koliko prostora zavzame in kakšna njegova obrazna mimika.
Osebe, ki pridejo in zavzamejo prostor imajo profil leva. Take osebe imajo močne kretnje, odločno govorico telesa, visoko energijo in zavzamejo (morda bi lahko rekli tudi, da prevzamejo) prostor. V besedah je lev jedrnat, odločen in neposreden. Imajo jasno oblikovana mnenja, od katerih le stežka odstopa. Prav tako bodite pripravljeni, da vas bo v pogovoru prekinjal. Veliko bo govoril o sebi in uspešnosti svojega področja. Na delovnem mestu ga motivirajo cilji in red, zna pa biti tudi odličen vodja. Je neučakan, rad dela po svoje in ne mara dolgovezenja.
Podobno energični so ljudje s profilom tjulnja, le da je govorica telesa bolj igriva, včasih celo teatralna, obrazna mimika pa ves čas izraža odnos do povedanega ali slišanega. Tjulnju redko zmanjka besed. Odlikuje ga vrsta anekdot, šal, zanimivih primerjav in predvsem osebnih zgodb. Težko boste prišli do besede, zagotovo pa se boste v njegovi družbi imeli odlično, saj je osebo s takim komunikacijskim profilom užitek poslušati. Rad je v družbi sodelavcev, saj je izjemno družaben., še posebej če je govora o čem prijetnem. Hitro pa pobegnejo z dolgočasnih sestankov, saj ne marajo dolgotrajnih nalog, rutine, urnikov in dela s podatki.
Če je vaš sogovornik hiter v mislih, besedah in govorici telesa, potem je skoraj zagotovo eden od zgoraj naštetih dveh profilov. Če pa je oseba manj energična, torej bolj umirjena, in raje posluša kot govori, ste se najverjetneje srečali z medvedom ali slonom.
O sebi in o ljudeh okrog sebe govori tudi medved, vendar večinoma zgolj in najraje enemu samemu sogovorniku, pa še to le pod pogojem, da se že poznata, saj sicer raje posluša in daje vtis, da mu je nekoliko nerodno razkriti kaj osebnega. Medved je prijeten, prijazen in miren, pogosto se rahlo smehlja, govori bolj počasi, deluje celo nekoliko sramežljivo in je odličen poslušalec. Rad dela v paru in pomaga drugim, najbolj pa se boji konfliktov in jeze, zato vedno skuša omiliti prepire oziroma se čim prej umakniti pred koleričnimi ljudmi.
Če pa je sogovornik videti, kot da ga tema pogovora ponavadi ne zanima preveč, ima nevtralen obraz, vas le redko pogleda v oči in ohranja tudi fizično razdaljo med vami in seboj, premiki in gibi telesa pa so redki, verjetno sedite nasproti slonu. Slon je redkobeseden, najraje odgovarja z da ali ne, ali pa pojasni stvari zgolj v kratkih stavkih. Govori le, ko je to potrebno, sicer raje posluša in opazuje ljudi okrog sebe. Zanimajo ga točne podrobnosti, morda bo za druge celo nekoliko dlakocepski. Tesno se drži pravil, rad dela s podatki in je zelo samostojen. Ne mara menjave rutine, nastopanja in kaosa.
Uporaba komunikacijskih profilov v praksi
Najprej prepoznajte svoj profil. Če ste se prepoznali v določenih lastnostih, ste verjetno ugotovili, da ste kombinacija več profilov. Ti določajo naš nivo energije, osnovno naravnanost in način komuniciranja. Tako je na primer profil lev + slon oseba z umirjeno, a močno energijo, ki rada vodi druge, govori odločno, a večinoma podatke, strokovne vsebine in dejstva, ter v komunikaciji mestoma deluje hladno in morda celo nekoliko vzvišeno.
Razliko med lastnim profilom in profilom sogovornika lahko torej uporabite kot nekakšen pokazatelj, v kateri jezik boste prevedli sporočilo – morda ste za sogovornika premehki, morda predolgi, morda premalo osebni, morda premalo utemeljeni …. Nekomu se recimo zaradi močnih besed zdite arogantni, drugemu ste prav zaradi samozavestnega sporočila všeč. Včasih je dovolj, da zgolj malenkostno spremenite govorico telesa, pa vas bodo dojemali bolj pozitivno, drugič je potrebno uporabljati drugačne besede in primere, da bodo poslušalci razumeli sporočilo.
Pa tudi…
Govorica telesa in glas imata v pogovoru neverjetno moč. V svoji komunikaciji posvetite malo več pozornosti svoji drži, glasu in kretnjam ter kakšen učinek imajo na vaše sporočilo. Komunicirajte jasno in razumljivo, uporabljajte primeren ton glasu, saj se velikokrat zgodi, da ravno zaradi neprimernega tona pride do sporov, čeprav sporočilo morda ni bilo slabonamerno.
Sporočanje – dober trik za močnejša sporočila je preprost. Bodite pozorni, da stavke vedno zaključujete s spuščajočim se tonom glasu. Tako vaše besede delujejo odločno in jasno, če je ton na koncu stavka rastoč (kot pri vprašanju), pa deluje, kot da iščete potrditev izrečenega pri sogovorniku.
Pozorno poslušajte – prisluhnite sogovornikovim besedam, saj je to, še posebej na delovnem mestu, izredno pomembno. Tako boste tudi lažje razumeli svoje delovne naloge, redkeje pa bo prihajalo do nesporazumov. Svojega sogovornika pozorno opazujte in poslušajte ton njegovega glasu. Na koncu tudi povzemite tisto, kar vam je sogovornik povedal. To je odličen način, da sogovorniku potrdite, da ste ga razumeli, hkrati pa preverite, kaj so vaši naslednji koraki.
Ne pozabite – sogovornika med poslušanjem čim več glejte. Pogledovanje v tla ali drugam po prostoru deluje naveličano in celo žaljivo (zlasti, če vam oseba razlaga kaj osebnega, vi pa se med pogovorom obrnete proč). Še preprosta tehnika, ki vam zna biti v pomoč: zadajte si za cilj, da boste po pogovoru z vsako osebo znali povedati, kakšne barve oči ima.
Svoje sodelavce spoštujte – čeprav je razumljivo, da vam gredo kdaj na živce ali pa se morda z vsemi ne razumete dobro, toda vseeno gojite do njih spoštovanje. Ne obrekujte jih za njihovim hrbtom, saj se vam lahko kaj kmalu zgodi, da te besede pridejo do njih (ne boste verjeli, kako hitro se to zgodi). Če se z določeno osebo znajdete v konfliktu, tega najprej rešujte iz oči v oči in ne vmešavajte vanj tudi ostalih. Tako boste sogovorniku dali vtis, da je kompetenten in ga spoštujete. Če boste ob pogovoru imeli v mislih še dejstvo, da so ljudje povečini dobronamerni in delajo po svojih najboljših močeh, ste že na dobri poti, da rešite vsak konflikt.
Pa še zlata vredna misel za konec: odnosi na delovnem mestu niso nekaj, kar se nam zgodi, temveč nekaj, kar ustvarimo sami.
mag. Vesna Sodnik,
poslovna coachinja, trenerka javnega nastopanja in mentorica učinkovite komunikacije