O čem molčijo poslovni učbeniki
Večina tega, kar ste slišali o poslovni strategiji, je velika strateška laž. Uporabljajo ga, da vas zmedejo. Strategija kot koncept je veliko enostavnejša, kot si mnogi mislijo.
Mobilni telefoni vs. blockchainnbsp
3. aprila 1973 je Motorolin inženir Marty Cooper stal na vogalu Šeste avenije v New Yorku. Držal je tisto, kar je kasneje postalo prvi mobilni telefon v zgodovini – Motorola DynaTac 8000X.
Poklical je tekmeca v Bell Laboratories.
Cooper mu je zmagoslavno povedal, da kliče z “osebnega, ročnega, prenosnega mobilnega telefona.”
Ta tehnologija je potrebovala vsaj 20 let, da je vstopila v naše življenje. Danes pa ima mobilni telefon tudi moj 85-letni oče.
Leta 2008 je oseba, znana kot Satoshi Nakamoto, predstavila blockchain.
Sedem let kasneje se je zdelo, da je svet podivjal za blockchain. Poslovni preroki in vizionarji so nam obljubljali, da bomo kmalu živeli v drugačnem svetu.
Banke bodo izginile, so vzkliknili, prav tako nepremičninske agencije.
Prerokovali so, da se bodo dobavne verige po vsem svetu izboljšale.
Nič od tega se doslej ni zgodilo. In celo tehnološki obsedenci ne verjamejo, da se bo to zgodilo v kratkem.
Zakaj uporabljamo mobilne telefone ali internet, a se komaj spomnimo, kaj so 3D-tiskanje, razširjena resničnost in blockchain?
Ne gre za tehnologijo. Gre za njegovo sposobnost, da se vključi v ekosistem vrednosti – ali ga spremeni.
Ekosistemi vrednosti
Predstavljajte si katerokoli veliko podjetje – Walmart, na primer, ki ga menda vsi poznamo.
Kaj je Walmart?
Za odgovor na to vprašanje lahko izberete različne načine. Toda poglejmo na to kot na ekosistem vrednosti, vdelan v dva ekosistema vrednosti višje stopnje.
Ekosistem vrednosti prvega reda
2,1 milijona zaposlenih in delničarjev Walmarta je našlo način sodelovanja in koristi od tega. To je ekosistem vrednosti prvega reda. Ustvarja vrednost za posameznike v njem v zameno za vrednost, ki mu jo zagotavljajo.
Zaposleni imajo koristi od dela za Walmart. Walmart ima koristi od njihovega dela.
Ekosistem vrednosti drugega reda
Obstoj Walmarta ne bi imel smisla, če ne bi mogel ustvariti vrednosti za deležnike zunaj organizacije.
Ničesar ni brez strank/kupcev, dobaviteljev in drugih poslovnih partnerjev – od lastnikov tovornjakov do internetnih ponudnikov. Walmart jim prinaša vrednost. Za Walmart prinašajo vrednost. To je vrednostni ekosistem drugega reda, ki ga običajno imenujemo trg.
Ekosistem vrednosti tretjega reda
Ekosistem vrednosti prvega reda (Walmart) in ekosistem vrednosti drugega reda (maloprodajni trg) sta vgrajena v ekosistem tretjega reda – družbo.
Družbo predstavljajo prebivalci držav, v katerih posluje Walmart, regulatorji in nadzorni organi. Imajo različne zahteve in Walmart jih ne more prezreti.
Walmart gradi vrednost za ljudi, tudi če ne delajo zanj ali tam ne kupujejo. Na primer, plačuje davke. Družba in regulatorji v zameno ne nasprotujejo delovanju podjetja.
Vsako podjetje – od majhne kavarne do velikanov, kot so Google, Walmart ali Tesla – je uspešno, dokler lahko zagotovi vrednost vsakemu elementu vseh treh ekosistemov vrednosti in od njih pridobi dovolj vrednosti.
Velika strateška laž
Ekonomisti svet radi prikazujejo kot bojno polje, kjer trčijo močne »tržne sile«, podobno kot mogočni naravni elementi.
Pravijo, da te sile vplivajo na svet – od načel gibanja kapitala, ekonomskih zakonov in navidezno naključnih »trendov« do vlad in močnih podjetij, ki preoblikujejo svet po svojih željah.
Izvršni direktor, ki se sooča s »tržnimi silami«, se počuti tako nemočnega kot naši davni predniki, ki se soočajo z bliskom in gromom.
AI, ESG, EV, družbeni trendi, nihajoča pričakovanja strank, hibridni formati dela, gospodarski upad, visoke bančne obrestne mere, inflacija in prekinitev dobavnih verig – to je le nekaj stvari, ki bi jih moral upoštevati izvršni direktor.
Kako lahko generalni direktor krmari svoje podjetje skozi to neskončno nevihto, kjer vse vpliva na vse ostalo in noben zakon ne deluje v nobeni situaciji?
Naj vas ne skrbi, pravijo ekonomisti in strategi. Za vas imamo popolno orodje, imenovano »strategija«.
Za to nimamo splošno sprejete definicije. Ustvarili smo milijon teorij in napisali na tisoče knjig o strategiji – vse življenje ne bo dovolj, da bi jih vse prebrali.
Ponujamo vam varljivo preprosta ogrodja – SWOT, PESTLE, 7S, Porterjevo matriko, VRIO, 5 sil, BSC, matriko BCG, generične strategije in koncept modrega oceana – če naštejemo le nekatere.
Nikoli ne boste ugotovili, kako, kdaj in zakaj bi jih morali uporabljati. Vendar vam bomo pomagali – za šestmestno vsoto.
Vemo, da do 70 % strategij ne uspe. A vseeno smo prepričani, da deluje! Ne, ne gre.
Svet kot ekosistem vrednosti
Ves svet je ekosistem vrednosti. In ljudje ga naseljujejo.
Ti ljudje imajo svoje potrebe in ustvarjajo vrednost, ki jo nato znotraj ekosistema zamenjajo za vrednost, ki jo potrebujejo za zadovoljitev teh potreb.
Na primer, vsako jutro gre na milijone ljudi v službo. Ustvarjajo vrednost za svoje delodajalce v zameno za denar, ki ga porabijo za zadovoljevanje svojih potreb.
Videti je kot velika tržnica, kjer ljudje izmenjujejo vrednosti.
Pogosto se zbirajo v skupinah, imenujemo jih ‘organizacije’.
Toda organizacije nimajo svojih potreb, ne ustvarjajo vrednosti – ljudje imajo.
Apple ne želi prevladovati na trgu pametnih telefonov, toda Tim Cook želi.
“Vlada” ne sprejme zakona, ampak ministri. Enako velja za “trende”.
Če koncept ESG postane bistven, se to zgodi, ker želi skupina ljudi nekaj spremeniti v svetu. Če uporabniki preklopijo s Facebooka na TikTok, verjamejo, da lahko slednji bolje zadovolji njihove potrebe.
Gre za ljudi, njihove potrebe in vrednost, ki jo želijo pridobiti in jo lahko ponudijo drugim.
Vsako podjetje je ekosistem odnosov, ki temeljijo na potrebah in vrednotah. In ljudje znotraj njega komunicirajo s tistimi zunaj njega v ekosistemih višje ravni.
Poslovati pomeni upravljati te odnose in interakcije. Boljši kot so ti odnosi (torej, večjo vrednost kot ljudje dostavijo in prejmejo), uspešnejše je podjetje. Strategija je nabor ukrepov za izboljšanje in razvoj teh odnosov.
Tako preprosto je. Seveda je lažje reči kot narediti.
Tehnologije, kot so mobilni telefoni in internet, so dokazale svojo sposobnost, da ustrezajo ekosistemu vrednosti. Veliko ljudem so pomagali izpolniti njihove potrebe in ustvariti vrednost za druge.
Toda preveč ljudi iz nekega razloga ni moglo uporabiti blockchaina za zadovoljitev svojih potreb. Zato ga ni zraven.
Profesionalni nasveti
Razpravljali smo že o tem, kako lahko to znanje uporabite za svoje podjetje.
Naj povzamem:
Vsako podjetje mora zagotoviti vrednost za šest skupin deležnikov:
- Stranke
- Zaposleni
- Delničarji
- Poslovni partnerji
- Regulatorji ali psi čuvaji
- Družba
Da bi to naredil, spremeni in izboljša svoje Value – Value (tudi poslovne procese), ki vplivajo na vrednost.
Svyatoslav Biryulin,
podjetniški svetovalec in strateg iz Ljubljane