Ko sem slišala za to vprašanje, se mi je zdelo popolnoma nepovezano s tem, kar se mi dogaja na moji podjetniški poti. Pa je res?
V razvoju nevrolingvističnega programiranja je Robert Dilts postavil Diltsovo piramido, na kateri se na spodnjih ravneh nahajajo okolje, vedenje in sposobnosti. Na zgornjih ravneh pa identiteta, vizija in vrednote ter prepričanja (glejte diagram spodaj).

Ditsova piramida
Kaj pomeni ta piramida?
Če se iz nam neznanega razloga ne uspemo premakniti naprej na določenem področju v življenju in ne najdemo vzroka na ravni okolja, vedenja ali sposobnosti, potem je razlog na višjih ravneh. Te ravni so očem navadno bolj nevidne in jih sami včasih težko opazimo. Uspešni ljudje pogosto niso bolj pametni, lepi ali več delajo, ampak imajo na višji ravni Diltsove piramide o sebi drugačna prepričanja in drugo identiteto. Če si predstavljate, da bi se rodili kot sin ali hči milijonarja, bi verjetno v življenju imeli drugačno izkušnjo in bi svoj posel že začeli postavljati na drugi osnovi, drugih cenah, z drugimi produkti.
Če si predstavljate, da bi delali v okolju, kjer so vsi veseli, kjer v medijih berete same navdihujoče novice in je hoja po cesti ena sama pesem, potem bi to vplivalo na to, kako delujete vi in posledično zelo močno na to, kaj verjamete, da je možno za vas.
Na enak način delujejo tudi težave, ki se kažejo na zunaj – na področju denarja in financ – a imajo v resnici globlji razlog na ravni denarnih prepričanj.
Prepričanja so skupek izkušenj, znanja in čustev, ki smo jih občutili in spoznali, ko smo bili majhni in še nismo imeli prave predstave o svetu. Na podlagi svojega zemljevida sveta smo si oblikovali svojo logiko o tem, kako svet deluje. Raziskave kažejo, da veliko prepričanj oblikujemo do 7. leta starosti in potem po njih sprejemamo odločitve celo življenje – razen, če jih ozavestimo ter zavestno nadomestimo z novim prepričanjem. Dokler ne začnemo opazovati svojega vedenja od zunaj, z vidika objektivnega opazovalca, svojih prepričanj pogosto niti ne zaznamo.
Na podjetniški poti so lahko prepričanja eden izmed razlogov, zakaj se ne moremo premakniti na višji nivo … in so prav zato tako pomembna.
V ZDA je zato denarni coaching (v angleščini ‘money coaching’) tako zelo pomembna tema za vsakega podjetnika! Prepričanje »Nisem vreden/a« nam na nezavedni ravni onemogoča, da bi dvignili cene za svoje storitve, saj vsi vemo, da je prava cena tista, s katero se dobro počutimo. In če želimo, da svoje znanje in izkušnje tudi primerno ovrednotimo ter se hkrati želimo dobro počutiti s svojo ceno, je pametno pogledati nezavedno raven našega kompleksnega človeškega sistema. Zato da smo oblikovali takšno prepričanje o sebi; ni treba, da smo doživeli nepredstavljivo hude travmatične izkušnje, ampak so bile del popolnoma »normalnega« otroštva.
Iz Diltsove piramide je razvidno, da nivo vrednot in prepričanj oblikuje odgovor na vprašanje »Zakaj?«. Daje nam dovoljenje za neko dejanje ter hkrati motivacijo. Dovoljenje, da računamo toliko, kot mislimo in čutimo, da je naša storitev ali izdelek vredna. Dovoljenje, da naše podjetje preraste na višji nivo. Dovoljenje, da delamo tisto, kar nas veseli. Dovoljenje, da spremenimo svoj osnovni posel in sledimo svojim sanjam. Dovoljenje, da skrajšamo svoj delovni čas, zato da smo lahko s svojo družino. Dovoljenje, da postavimo drugačne meje ljudem okrog sebe in strankam. In še bi lahko naštevala.
Naši trenutni rezultati so plod naših odločitev v preteklosti. In naše odločitve temeljijo na tem, kaj je možno za nas. Če torej verjamemo, da ni mogoče, da bi presegli določeno raven prihodkov, dvignili cene ali začeli nov posel, ker nas srčno veseli, potem se tega ne bomo lotili toliko časa, dokler bo to naše prepričanje.
Kakšna prepričanja pa vplivajo na vaše odločitve?
Tina Grilc