Izhodna strategija je svetilnik na vaši podjetniški poti.
Vašo ladjo oziroma podjetje bo nosilo levo ali desno ali celo nazaj od svetilnika, pa ga bo vendarle dosegla. Ta, načrtovani cilj, ne glede na to, kaj se bo vse vmes pripetilo.
Ne gre le za čim večji iztržek od vaših podjetniških naporov, ki so tudi usmerjali, vplivali in krojili vašo življenjsko usodo, gre za krono vaših naporov.
Četudi nameravate prepustiti podjetje kateremu od družinskih članov, morate sprejeti ustrezno izhodno strategijo.
Pri start-up podjetnikih, sploh pa pri serijskih podjetnikih je izhodna strategija del celotne odločitve, da se vstopi v nek posel in/ali ustanovi podjetje.
Za investitorje je med prvimi vprašanji: S čim se bo podjetje ukvarjalo, Kdo ga bo vodil, Kolikšna je moja investicija….
In potem pride na vrsto že vprašanje – Kakšna je izhodna strategija?
Velikokrat smo to, zadnje vprašanje, slišali v živo.
Jasen cilj in začrtana pot – če se seveda okoliščine poslovanja ne postavijo povsem na glavo – je resnični svetilnik za uspešen razvoj in tudi zapuščanje podjetja naslednikom, ne da bi nasedlo na čereh okoli svetilnika.
Izstop iz podjetja je pod vplivom številnih faktorjev, seveda tudi na strani podjetnika, njegovih poklicnih usmeritev, načrtovanih novih podjetniških podvigov, naveličanosti, upokojitve in podobnega.
Načrtovanje izstopa naj bi pomagalo k harmonizaciji poklicne poti in osebnega življenja.
Strategija mora odražati začrtane cilje. Odprto načrtovanje izstopa, ki je v vednost vsem, zna biti navdušujoča za poslovne partnerje, pa tudi za zaposlene in praviloma povečuje njihovo lojalnost, ki pomaga ustvariti vašo vizijo.
Sprejetje zavezujoče izhodne strategije, četudi se izstop še dolgo izstop ne bo zgodil, ima lahko ali celo praviloma pozitiven vpliv na oblikovanje podjetja.
Podjetje je nenehno kritično vrednoteno s strani lastnikov, managerjev in zaposlenih. Napake pri delu, komunikaciji z javnostmi, pri tehnični podpori in drugje, se hitreje odkrijejo.
Še več, jasen končni cilj, torej izhodna strategija, nedvomno vpliva, da se zaznane pomanjkljivosti odpravijo, podjetje se razvija in pridobiva na vrednosti za deležnike in tudi za podjetnika.
To, redno in stalno samoocenjevanje v marsičem spominja na bivanje v stanovanju, ki ga nameravate v x letih prodati.
Skrbite za instalacije, zidovi so čisti, pipe ne kapljajo, stekla so cela, in tako dalje, saj bo nekega dne nekdo, ki bo na obisku, rekel: Kupim, všeč mi je! saj ste vzdrževali ali celo ves čas nadgrajevali vrednost stanovanja. Analogno je s podjetjem, le več elementov je potrebno ocenjevati.
Izbira izhodne možnosti
Vsakdo si lahko izmisli različne načine in oblike izstopa iz svojega podjetja. So lahko ziheraške, spektakularne, nespametne, in tako dalje. Nekaj tipičnih navajamo spodaj.
Dokončna prodaja
enemu kupcu ni nujno vedno cilj. Je pa dobra rešitev, če je ponudba kupca višja od pričakovane. Morda ste se zmotili pri vrednotenju, morda vas stiskajo dolgoročni krediti, ki bi jih novi lastnik zaradi svojega tržnega položaja ali finančne moči lahko zamenjal za veliko ugodnejše.
Lahko, da je podjetje zašlo v težave zaradi šepajoče distribucije produktov, potencialni kupec pa ima svojo mrežo in ga to ne moti, celo privlači ga.
In takrat je prodaja strateško ugodna, toliko bolj, če podjetju grozi potop. Izstop podjetnika pred poslabšanjem finančne situacije lahko pomaga zaščititi njegovo naložbo in prepreči nadaljnje izgube.
Družinsko nasledstvo
podjetja je lahko cilj, svetilnik za podjetje, pogosto pa se pričakovanja podjetnika na koncu izjalovijo, ko nihče od dedičev ne želi prevzeti podjetja ali izplačati so dedičev.
Če ocenite, da so vaši dediči primerno usposobljeni in dovolj odgovorni ter se bodo lahko dobro ujeli s sedanjimi sodelavcev, potem je to prava pot.
Združitve in prevzemi
vključujejo drug poslovni subjekt, ki kupi večino ali vse premoženje vašega podjetja, na podlagi strateških in finančnih ciljev.
Naložbe zasebnega kapitala
vključujejo podjetja zasebnega kapitala, ki kupujejo druga podjetja, zagotavljajo kapitalske prilive in specializirana sredstva za povečanje dobička.
Strokovnjaki – praktiki pravijo, da je treba upoštevati, kako vaše financiranje vpliva na vašo izhodno strategijo. Samo financiranje daje večji nadzor nad izhodno strategijo in vas lahko spodbudi, da ostanete neodvisni, dokler želite.
Sicer pa lahko zatečeni zunanji lastniški kapital predstavlja nerealna pričakovanja vlagateljev glede trenutnih rezultatov ali rezultatov izstopa in pride do konfliktov med deležniki.
Priprave na veliki izhod iz posla
zahtevajo nujno in skrbno pripravo. Zagotoviti je potrebno, da je vaš želen izstop tudi izvedljiv za vašo organizacijo in vaš poslovni model. Pri tem je pravzaprav nujno, da imajo vse zainteresirane strani isto vizijo.
Ohranite strokovni svet
pa najsi je to formalno telo, ali pa ad hoc vključite pravne, strateške in davčne svetovalce, da zagotovite, da sprejemate odločitve na podlagi preverjenih in dovolj obsežnih informacij.
Pripravite svoje finance
saj urejene finančne evidence povečajo preglednost in olajšajo postopek skrbnega pregleda za zainteresirane strani. Zmešnjava in neažurnost jih lahko odbijejo že takoj, še hujše je, če odnehajo sredi postopka.
Optimizacija prihodkov in odhodkov
je zelo dobrodošla za povečanje svojega izhodnega vrednotenja podjetja. Osredotočite se na optimizacijo svojih prihodkov in obvladovanje odhodkov.
Pogajajte se,
saj učinkovito pogajanje zagotavlja, da dobite najboljšo ponudbo in zaščitite svoje interese. Prizadevajte si za izraze, ki so v skladu z vašimi cilji, in zmanjšajte gospodarsko tveganje.
Preverite svojega kupca/vlagatelje
in si potrdite zaupanje vanje, saj le resna preverba, tudi neformalna, lahko zagotovi, da bo kupec ali prevzemnik vašega podjetja ohranil vašo vizijo razvoja podjetja in bo korektno ravnal z vašo ekipo, ki jo boste zapustili.
Določite upravljanje po prevzemu
v primeru, da bi še želeli sodelovati ali da je to pogoj prevzemnika zaradi kontinuitete. Ali boste še vedno sodelovali in pod kakšnimi pogoji, da ne pride do dualizma? Kaj se bo zgodilo z vašo ekipo?
Ustvarjanje vaše podjetniške dediščine
Kot lastnik in vodja podjetja se zavedajte, da uspešno potovanje vključuje več kot le osredotočanje na sedanjost.
Pogled na opravljeno delo nazaj in načrtovanje izhodne strategije od vsega začetka vam omogočata, da ustvarite načrt, ki usklajuje vaša poslovna prizadevanja z vašimi osebnimi, organizacijskimi in finančnimi cilji.
Razmislite, kam vas bo vodila pot, in ustrezno načrtujte svojo izhodno strategijo. S tem boste povečali svoje možnosti za uspeh in zagotovili obstoj vaše podjetniške dediščine.
Uredništvo Podjetnik.net