»Mi tega ne potrebujemo zaščitit, to se ne da, je predrago, saj nas nihče ne bo kopiral, moramo prodat naprej,…«
To so tipični stavki modernih startupov in malih podjetij, ki predvsem vidijo strošek v patentih in znamkah ter geografsko oddaljeno grožnjo v Kitajcih. Se absolutno strinjam, podjetje raste skozi prodajo in, ja, pravilna zaščita stane, a nikakor toliko, kolikor ste sedaj pomislili in prodaja se lahko zgodi samo enkrat in nikdar več. Ne verjamete?
Ali ste vložili svoj čas in denar v razvoj svoje inovativne storitve, produkta? Ali imate budget za marketing in prodajo? V obeh primerih je odgovor definitivno – ja.
Kaj pa odgovor na tole vprašanje:
ali imate denar za zagotovitev svoje ekskluzivne vloge na trgu? Ali imate denar za obrambo svojih produktov (v katere ste vložili čas in denar za sam razvoj in marketing) na trgih pred velikimi igralci oz. posnemovalci? Lahko kar špekuliram in predvidevam, da ga nimate. Čemu pa ste potem vlagali vse to, če pa se niti braniti ne morete, niti cene ne morete dvigniti, niti se ne morete pogajati?
Intelektualna lastnina je tista vez med razvojem in trgom, ki drži skupaj poslovni model in glavo nad vodo.
Danes je moderno in predvsem nujno biti inovativen in prvi – oboje skupaj pa zahteva premišljeno vstopanje na trge, saj v času interneta in globalizacije kakšen korak premisleka ne škodi. Internet in odprti trg sta krasno prodajno in marketinško orodje, a hkrati tudi mreža pasti. Ko ste enkrat na trgu, se je treba znati obnašati in paziti nase. Mnogi pravide, da ste »premajhni« itd., a težko postanete veliki, če svojega znanja in konkurenčne prednosti ne zaščitite.
Seveda, poznam open innovation svet, znanje se deli, a vseeno- pojdite pogledat baze patentov, znamk, modelov, preverite vse pravne dokumente na spletnih straneh podjetij – vse to je z razlogom. Zakaj? Ker podjetja enostavno želijo, da se ves razvoj in ves trud povrne.
Ne skrbite, če ste v IT industriji, kjer so patenti težko podeljivi… tam ste skoraj brez skrbi. Vsaka panoga ima svoje zakonitosti, svoja pravila, potrebno je najti optimalno varianto za vas, popolnoma zadoščajo dobri pravni dokumenti. Ne obstaja svetovni patent, ne obstaja svetovna znamka, ampak dobra novica za vas je – ne potrebujete svetovne zaščite. Kar je seveda super z vidika stroškov.
Mednarodna zakonodaja je tako urejena, da se inovatorjem zelo približa sistem taks, ki so zelo ugodne na vseh ključnih trgih (EU, USA, CN, CA..) in tu se srečamo z zelo pomembno strateško usmeritvijo pri odločanju:
- Kateri produkt je paradni konj in ga bomo ščitili
- Kje ga bomo ščitili (samo ključni trgi)
- Kakšen bo poslovni model (s tem se določajo cene, delitev odgovornosti med partnerji)
- Koliko denarja bomo dali za obrambo?
Lep primer je strategija znanega podjetja FUJITSU http://www.fujitsu.com/global/documents/about/ir/library/integratedrep/IntegratedReport2016-pdf-all.pdf (stran 9) in njihovo poročilo o aktivnostih na področju intelektualne lastnine http://www.fujitsu.com/global/Images/bsoipa-2016.pdf , iz katerega je lepo razvidna pomembnost baze znanja in izkoriščanja tega znanja. Res je FUJITSU veliko podjetje, a primer velja tudi za startupe in mala podjetja.
Z znanjem, ki ga želite tržiti, je treba ravnati previdno, treba je vedeti, kje ga želite prodajati, kdo bodo vaši partnerji, kdo so vaši konkurenti ter kakšne zakonitosti zahteva vaša industrija.
Je bolje patent ali poslovna skrivnost, ki se ščiti s pogodbo? Želite krepiti brand? Ne pozabite – brand je vreden toliko, kolikor ga lahko pravno ubranite. Kako? O tem naslednjič.
Tina Osojnik