• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » Iluzija nespremenljivega sveta

Iluzija nespremenljivega sveta

spremembe
Čas branja: 3 min      

Ljudje ne razmišljamo jasno. Naš seznam kognitivnih pristranskosti je dolg in sčasoma postaja še daljši.

Dobra novica je, da jih lahko večino premagamo.

V tem članku vam bom povedal o zelo razširjeni zmoti in o tem, kako jo lahko premagate.

Konec zgodovinske iluzije

Leta 2012 so trije znanstveniki, Jordi Quoidbach, Daniel T. Gilbert in Timothy D. Wilson, izvedli zanimivo študijo.

Prosili so kar 19.000 ljudi, starih od 18 do 68 let, naj povejo, koliko so se spremenili v zadnjem desetletju. Vsi udeleženci so povedali, da so se zelo spremenili.

Nato so jim eksperimentatorji ponudili, da naredijo projekcije za naslednje desetletje. Večina jih je trdila, da se bodo v prihodnosti razmeroma malo spremenili.

Znanstveniki so ta učinek poimenovali iluzija konca zgodovine.

Podobne zgodbe se dogajajo tudi v poslovnem svetu.

Pred nekaj meseci sem vodil strateško delavnico za mednarodno podjetje. Pri snovanju strateške vizije smo imeli nekaj težav, saj je bila ekipa v iluziji nespremenljivega sveta. Preprosto povedano, verjeli so, da bo njihova industrija ostala enaka. In zato ni bilo razlogov, da bi kaj dosti spreminjali svoje poslovne rutine.

Zatrdili so, da bistvenih premikov ne bo, priznali so celo, da je bila njihova domena pred desetimi leti precej drugačna.

Zakaj se bojimo sprememb?

Edina oseba, ki ima rada spremembe, je dojenček z mokro plenico. (Mark Twain)

Svet je preveč zapleten, da bi ena oseba vedela vse o njem. Za učinkovito interakcijo z njim uporabljamo tako imenovane mentalne modele.

Mentalni modeli so poenostavljene makete vesolja, ki ga imamo vsi v svojih glavah. S temi modeli se počutimo samozavestni. Verjamemo, da stvari poznamo.

Ker pa so mentalni modeli nepopolni, se občasno soočamo z novimi stvarmi, ki jih naši modeli lahko pojasnijo. Na žalost je to pogosto boleča izkušnja. 

Poglejmo primer – druga kognitivna pristranskost, imenovana hipoteza pravičnega sveta.

Ljudje ponavadi verjamemo, da je svet na splošno pravičen. Torej, kadar koli se soočijo z nečim, kar se jim zdi nepravično, trpijo. Za nekaj časa lahko celo spodkopa njihov trenutni miselni model.

Sprejemanje koncepta spreminjajočega se sveta je enako priznanju, da je naš mentalni model nepopoln. Deluje za svet, kakršen je, vendar ne bo primeren za prihodnost. Tudi to je moteče, zato podzavestno raje kot noj skrivamo glavo v pesek.

 

Kako lahko to popravimo? Temu pravim vaja Tri desetice

Najboljši način za premagovanje te kognitivne zmote je igranje igre predvidevanja. Vendar potrebuje strokovno pomoč.

Toda obstaja preprosta vaja, ki jo lahko izvajate sami – s svojo ekipo.

  1. Zberite svojo ekipo na mestu, primernem za dolgo skupinsko razpravo.
  2. Prosite jih, naj se spomnijo vsaj desetih poslovnih praks, ki so bile norma za vašo panogo pred desetimi leti, a so do zdaj izginile. Sestavite njihov seznam in ga obesite na steno. Naj bo viden vsem udeležencem.
  3. Sestavite seznam manjših sprememb, ki jih člani vaše ekipe vidijo v vaši industriji. Še posebej bodite pozorni na ne tako očitne spremembe, ki danes nimajo velikega vpliva na vašo domeno. Poiščite jih vsaj deset.
  4. Predstavljajte si daljno prihodnost, vsaj deset let naprej. Ne glejte v bližnjo prihodnost. Vaša panoga se verjetno ne bo dramatično spremenila v treh ali petih letih, zato bo vašo ekipo potegnila še globlje v iluzijo.
  5. Prosite svojo ekipo, da ustvari nekaj verjetnih prihodnjih scenarijev, v katerih bodo te manjše spremembe postale premiki paradigme za industrijo. Predstavljajte si svet, v katerem tisto, kar se zdi čudno, zdaj postane običajna praksa.
  6. Tem scenarijem dodajte čim več podrobnosti. Ustvarite fiktivni lik, strokovnjaka za industrijo, ki živi in dela deset let kasneje. Kako delujejo? Katere težave rešujejo in kako? Kako je videti njihov običajni delovni dan?

 

Ta vaja je videti preprosta, toda če jo vzamete resno, bo težka, a koristna. Ključna točka je število podrobnosti za prihodnje scenarije.

Če so pomanjkljivi in nezadostni, bo vrednost, ki jo prejmete, zmerna. Zato ne varčujte s časom, dodajte več barv prihodnjim slikam in vaša ekipa bo premagala iluzijo nespremenljivega sveta.

 

Svyatoslav Biryulin, 

Futurist in podjetniški svetovalec iz Ljubljane

 

Jan 5, 2023Svyatoslav Biryulin
Razširite vsebino:
5 januarja, 2023 Praktični nasvetiiluzija, spremembe, vaja
Svyatoslav Biryulin

Svyatoslav Biryulin | MBA iz strateškega managementa; Svyatoslav je nekdanji direktor večih podjetij v državah nekdanje Sovjetske zveze. Od l. 2012 je poslovni svetovalec za marketing in vodenje, s podjetjem deluje v državah bivše SZ; od l. 2015 živi Ljubljani, kjer ima podjetje KVAN Svetovanje.

Nasveti milijarderjaZakon o varstvu potrošnikov - spremembe
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (11)
  • Finance (92)
  • Izobraževanje (146)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (72)
  • Marketing (35)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (106)
  • Prodaja (59)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (8)
  • Veliko o vsem (145)
 Zanimivo 
Strategija – kdo jo potrebuje? ½
Trg nepremičnin v 2023 - 1
Trg nepremičnin v 2023 – 1
turisticni-boni
Turistični boni 2021
PROJEKTNO VODENJE | Zakaj so pomembni standardi in kakšni so? | Tomaž Pavlica
kreatina-strategija
Kreativna strategija in taktika
Hladni klic in njegove pasti
Pasti “hladnega klica”
nebesa
Nebesa!
 Zanimivo 
Irena Grofelnik – Organizacija dogodka v hiši in izven nje
Vito Komac – Zgodbe med poslovnim pogovorom
KOOPERATIVE |anahronizem, utopija ali priložnost?
8 korakov startup popotovanja | Dr. Serhat Tatlı
Poslovne priložnosti v kmetijstvu – raba bioplina
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
podjetja
Hitro rastoča podjetja
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (11)
  • Finance (92)
  • Izobraževanje (146)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (72)
  • Marketing (35)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (106)
  • Prodaja (59)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (8)
  • Veliko o vsem (145)
 Javni razpisi 
razpis
Javni razpis Bizi zadruge
jani razpis
Javni razpis za MSP
zelena-delovna-mesta
680 EUR mesečne subvencije
razpis
Subvencije za zaposlitev mladih
Usposabljanje-za-podjetništvo-1
Usposabljanje za podjetništvo
razpis
Razpis: 28 milijonov za večjo predelavo lesa
eurostars
Razpis Eurostars 3
 Ustanovitev podjetja 
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
podjetja
Hitro rastoča podjetja
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT