• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » FRANŠIZA – priložnost za marsikoga

FRANŠIZA – priložnost za marsikoga. franšizni modeli | prednosti & slabosti | razlike med termini.

Čas branja: 4 min      

Vsi poznamo morda najbolj razvpito franšizo – McDonalds. Vendar se je zgodba o franšizah začela še veliko prej.

Ko je ameriški avtomobilski industriji pred dobrim stoletjem ob razcvetu proizvodnje zmanjkovalo denarja za postavljanje lastnih prodajnih mest, niti niso imeli dovolj trgovskih znanj. In kaj so storili? Imeli so dobre izdelke in so pravzaprav pritegnili v posel konkurente. Ti so zgradili prodajne salone in servisne delavnice za garancijska popravila. Proizvajalcem so se zmanjšale zaloge in vezana obratna sredstva, povečala pa likvidnost. Avtomobilski industriji je sledila prodaja naftnih derivatov, pa tudi hrane. Princip je pravzaprav enostaven: franšizor (dajalec franšize), torej tisti, ki ima nek dovršen produkt in storitev, ga daje na trg preko druge poslovne entitete- franšizija (franšizojemalca), ki ima izpolnjene pogoje za prodajo in to opravlja bolje od franšizorja.

 

FRANŠIZING / FRANŠIZOR / FRANŠIZIJ …

Franšizing je torej način trženja, kjer sta dve ločeni entiteti povezani za skupni uspeh. Franšizor daje franšiziju na razpolago (oz. od njega tudi zahteva), da pri opravljanju posla uporablja že zgrajeno in preverjeno znanje glede samega posla; franšizij torej prevzame poslovni koncept, omejeno uporabo trgovske in/ali blagovne znamke, poslovne procese in podobno, … kar je stvar medsebojne pogodbe. Franšizor praviloma zagotavlja produkte in poslovno ter tehnično pomoč franšizojemalcu. Interpretacij franšizinga je seveda več – nekatere so tudi zavajajoče.

Poenostavljeno rečeno: gre za prenos preverjenega poslovnega sistema, ki ga je razvil in uveljavil franšizor, da si s tem širi obseg posla in dostopnost produktov širši skupnosti. Franšizni odnos je lahko vezan na produkt ali na storitev.

 

V svetu je daleč preko 10.000 franšiznih sistemov, ki letno obrnejo preko bilijona evrov. Nove ponudbe za franšizni odnos lahko najdete na številnih spletnih portalih – tudi slovenskih -, kjer se predstavljajo številne bolj ali manj (ne)znane znamke.

V Sloveniji je preko 100 franšiz. Zakonodaja ne regulira registriranja, zato so točne številke neznane, kljub franšizni sekciji pri slovenski trgovinski zbornici. Ko smo pripravljali ta prispevek, smo imeli glede sekcije občutek, da razkrivanje podrobnosti ni ravno zaželeno, oz. za medije nimajo časa. Kljub temu upamo, da vam bomo slovensko franšizno sekcijo in njeno poslanstvo lahko kmalu nekoliko pobliže predstavili.

Že leta 1972 so akterji postavili svoja pravila kot etični kodeks, ki ga lahko najdete na: http://www.tzslo.si/pic/pdf/zakonodaja/Sekcija_fransize_evropski_kodeks_220607.pdf

FRANŠIZNI MODELI

Oglejmo si najpogostejše franšizne modele!

Izdelčni ali proizvodni franšizing (Product Franchising) je način povezave v distribucijski verigi. Franšizor stik in prodajo končnim kupcem prepusti franšiziju in se lahko bolj posveti produktu, ob tem pa hkrati zmanjša tudi vezan kapital. Običajno gre za konkretne izdelke kvalitetne in prepoznavne blagovne znamke, ki ob uporabi pomeni pomembno tržno prednost za franšizija. Praviloma franšizor nastopa na trgu le preko franšizne mreže, franšiziji pa imajo pogosto prepoved sodelovanja s konkurenčnimi znamkami.

Čisti poslovni franšizing (Business Franchising) je bolj zahteven, tudi bolj razširjen: franšizor prenaša skoraj vse pravice na franšizija.

Master franchising označuje sistem, ko na primer večji trgovec stopi v franšizno razmerje globalnega franšizorja in pridobi pravico, da razvije podfranšizno mrežo zunanjih podfranšizijev v lokalnih okoljih ter jim prepusti primeren del lastnega zaslužka.

 

Prednosti in slabosti franšizinga na kratko

PREDNOSTI za franšizojemalca (franšizija)SLABOSTI za franšizojemalca (franšizija)
  • Hiter vstop na trg, ni potrebe po razvoju lastnega produkta

 

  • Uveljavljen poslovni koncept in znamka

 

  • Stalen prenos znanja od franšizorja in izmenjava informacij

 

  • Skupno oglaševanje in komuniciranje v sistemu – nižji stroški na franšizija

 

  • Določena protikonkurenčna zaščita
  • Dokajšnja podrejenost pravilom delovanja s strani franšizorja

 

  • Možno omejevanje sodelovanja z drugimi subjekti

 

  • Nevarnost obligacije rednih nakupov od franšizorja, ne glede na aktualno prodajo (v nekaterih pogodbah)

 

  • Franšizor – odvisno od pogodbe – lahko pričakuje tudi delež pri prihodku ali dobičku
PREDNOSTI za franšizodajalca (franšizorja)SLABOSTI za franšizodajalca (franšizorja)
  • Hitrejša širitev na trgu

 

  • Manjše vlaganje v širitev

 

  • Racionalizacija v delitvi dela

 

  • Zmanjšanje lastnih stroškov produkta zaradi večjega obsega posla

 

  • Majhno investicijsko tveganje
  • Manjši obseg posla kot pri samostojnem nastopu

 

  • Manjši stik s končnimi kupci in uvidenje možnosti za izboljšave produkta ali inovacije

 

  • Zlorabe pri prenosu znanja

 

  • Tveganje ob poslovanju na odprt račun

Zakaj na kratko? Ker so franšizing-pogodbe med seboj povsem različne.

Pred dobrimi petnajstimi leti sem postavljal svojo drugo franšizo in želel, da moja odvetnica pripravi pogodbo. Je velika strokovnjakinja za intelektualno lastnino, pa mi je (prav zato!) rekla, naj sam napišem celotno vsebino, ona pa jo bo pregledala, da bo pravno držalo …

V sami pogodbi je namreč lahko navedenih (in zagotovljenih) še več prednosti za franšizija – ali več obveznosti.

Spominjam se pogodbe, ko smo želeli kupiti kanadsko franšizo za nov način zunanjega oglaševanja na kamionih. Imela je okoli 50 strani … in nismo je podpisali. Nevarnosti za nas- potencialnega franšizija- so se namreč skrivale v prezajetnem in prezapletenem pogodbenem tekstu.

Za koga je torej primeren franšizing?

Tako za nekoga, ki ima denar, pa nima (še razvite) lastne poslovne ideje, modela, produkta, sistema, … – ali pa za nekoga, ki ima produkt, pa nima sredstev ali možnosti za razvoj prodajnih poti oz. prodajnih mest za produkt (ki seveda potrebuje neposreden stik, uporabniško izkušnjo in prepoznavnost pri končnem kupcu).

V naslednjih sestavkih bomo pogledali nekaj primerov dobrih praks ter dva primera, ko se lahko nekdo odloči, da postavi lastno franšizo, drug pa raje vstopi v franšizni odnos.

Vito Komac; www.mediapro.institute

Dec 17, 2015Inštitut Mediapro
Razširite vsebino:
17 decembra, 2015 Prodaja
Inštitut Mediapro

www.mediapro.si

Tatjana Brumat | Razlike med gospodarskimi subjektiTatjana Brumat | Se nam splača biti normiranec?
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (10)
  • Finance (88)
  • Izobraževanje (136)
  • Javni razpisi (43)
  • Komuniciranje (69)
  • Marketing (32)
  • Podjetniški priročnik (16)
  • Praktični nasveti (101)
  • Prodaja (56)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (7)
  • Veliko o vsem (132)
 Zanimivo 
Kaj je informacija? Ali jih pravilno tolmačite? | Ljiljana Pavković
izvrsbe
Izvršbe na nepremičnine zdaj omejene
5 minut za email | Saša Einsiedler, Dušan Olaj, Darinka Pavlič Kamien, Gaja Brecelj, Aleš Hauc
7. konferenca o kreativnosti – Srečni v službi.
Poslovna e-mobilnostna internetna konferenca Slovenija – Nemčija
Osma Michelinova zvezdica!
Ne revolucija, v inovativnost vodi evolucija
 Zanimivo 
Ugled zaposlovalca je najboljše orodje zaposlovanja | Edmond Široka
5 načel učenja | Načelo 2/5: Vedeti ≠ delati
Komisijska prodaja
Komisijska prodaja
Zgodnja nevtralna ocena spora in simulacija sojenja | Katarina Kresal
GDPR prinaša tudi koristi
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
oddaja letnih poročil
Nasveti pred oddajo letnih poročil
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (10)
  • Finance (88)
  • Izobraževanje (136)
  • Javni razpisi (43)
  • Komuniciranje (69)
  • Marketing (32)
  • Podjetniški priročnik (16)
  • Praktični nasveti (101)
  • Prodaja (56)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (7)
  • Veliko o vsem (132)
 Javni razpisi 
Usposabljanje-za-podjetništvo-1
Usposabljanje za podjetništvo
razpis
Razpis: 28 milijonov za večjo predelavo lesa
eurostars
Razpis Eurostars 3
Spodbude za raziskovalno razvojne projekte NOO
javni-razpisi
Leto 2022 bo z vidika javnih razpisov zelo bogato
javni-razpis
Razpisa za čisto vodo
javni-razpis
Javni razpis za slovenski jezik
 Ustanovitev podjetja 
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT