Naše sogovornike, manjše turistične ponudnike, zlasti lastnike prenočišč, smo v pogovorih (objavljenih na portalu Podjetnik.net letos). spraševali o pomembnosti dopolnilne dejavnosti v turizmu v okviru njihove dejavnosti. Malce tega bomo zdaj obnovili, dodali pa nekaj pomembnih novih predlogov in mnenj.
Naši sogovorniki so se do sedaj že ukvarjali z dejavnostmi, ki so presegale običajno sobodajalstvo. Morda najdlje je šla Ruska dača (https://podjetnik.aktualno.si/ruska-daca/) , ki organizira zasebne in javne (glasbene) dogodke, ima kavarno, nudi najem rolls royceja slavnega lastnika, in, edini med sogovorniki ponuja lastni šampanjec in kaviar, kar vsekakor pritiče njihovemu imenu.
Hrano in povezano doživljajsko izkušnjo kot koncept ponujajo tudi v Istrskih hiškah
(https://podjetnik.aktualno.si/hiske-slovenske-istre-z-istrskim-zajtrkom/ )
Kot istrski zajtrk iz okusne hrane natančno znanega izvora gostje prejmejo tudi pet lokalnih doživetij s katerimi obiščejo lokalne ponudnike, spoznajo domačine, njihove kmetije, kulturo, itd. Nekaj manj imajo v ponudbi Goričke iže (https://podjetnik.aktualno.si/goricke-ize-pravljica-za-vogalom/ ), zato pa priporočajo gostom na ornitološke izlete, dokaj neznano, pa perspektivno dejavnost.
O njen meni eden od vodnikov, Gregor Domanjko, naslednje: »Ornitološka vodenja oz. izlete po Goričkem izvajamo v okviru Društva za opazovanje in proučevanje ptic. So brezplačna in namenjena predvsem ozaveščanju ljudi o pomenu ohranjanja narave za ljudi in naravo samo. In ker nam ni vseeno, ali bodo naši zanamci, še imeli možnost spoznavati in opazovati tudi karizmatične ptice, kot je npr. smrdokavra. Ornitološka vodenja pri kontroliranem in etičnem fotografiranju so lahko vir dodatnega zaslužka. Vsaj v Pomurju pa na žalost pa ta dejavnost še ne more predstavljati rednega dohodka, ki bi vodnikom omogočal preživetje.«
Sestri Roš
(Hiša Franko in Nebesa – https://podjetnik.aktualno.si/nebesa/ ; )
Sta pripravili 7 zgodb in okusov sester Roš, kot edinstveno doživljajsko pot – gostje bodo z vodnikom spoznali soško postrv, drežniške koze, cike, poskusili štruklje, planinski sir in skuto s kotla, nabirali zelišča in si pred skrivno kočo sredi gozda pripravili frtajlo. Imenitno!
Ponujena hrana v omenjenih je lokalno, ekološko pridelana in zdrava. Povezovanje z lokalnimi ponudniki je pomembno za goste. Tako so na primer gostom pogosto ponujeni lokalni mlečni izdelki, npr. iz mlekarne Planika (https://podjetnik.aktualno.si/planika-uspesnica-iz-posocja/ ) , ki je za turiste uredila tudi muzej mlekarstva.
Bazni tabor
(https://podjetnik.aktualno.si/bazni-tabor-46-20-26-217-14-18-5-653/ )
Organizira vodene, zlasti planinske izlete in ture, ostali se s tem ukvarjajo manj. Bazni tabor je edini, ki organizira delavnice za ustvarjanje keramike, nekateri drugi pa se začenjajo povezovati z lokalnimi ponudniki storitev, ki bi jih lahko konzumirali njihovi gostje, organizirajo pa tudi teambuildinge. V Alpah je gorko vodništvo vedno pomembnejše.
Mitja Šorn. poklicni gorski vodnik, pravi: »Veliko večino vodenja pa opravim v Sloveniji. Pred skoraj trinajstimi leti sem bil eden prvih, zdaj nas je več kot deset poklicnih vodnikov. Šolanje za gorskega vodnika z mednarodno priznano IFMGA licenco traja najmanj 4 leta (več: https://zgvs.si/). Poleti vodimo večinoma vodimo tuje goste na Triglav po poti iz Krme, pozimi pa na Triglav in na turne smuke. Tuji in domači gostje nas pogosto najemajo za plezalne smeri in težje dostopne vrhove.«
Omenjeni ponudniki, pa tudi številni drugi, se odločajo za dopolnilno ponudbo kot so: wellness, savne, električna kolesa, pokušine domače hrane, ipd.
pa tudi organizirani, tudi kulinarično-etnografski izleti in pohodništvo po okolici. Jasno, v Posočju in gornji Savinjski in Savski dolini je široka ponudba vodnih in ekstremnih športov, od kajakiranja in raftinga, do plezanja in padalstva, bodisi v povezovanju s ponudniki ali pa tudi v sklopu namestitve.
Zelo konkretni nasvet daje Mateja Kregar Gliha, vodja Združenja regionalnih turističnih vodnikov ARGOS: »Sobodajalci/ hotelirji premalo izkoriščajo možnost sodelovanja s ponudniki v svoji okolici. Dejstvo je, da si obiskovalec ne želi samo dobre namestitve, ampak pride zaradi odličnega doživetja, tj. skupka aktivnosti, ki mu bodo dopust oblikovali tako, da bo ostal v nepozabnem spominu. Razne platforme za rezervacije so sicer v redu, omogočajo hitro rezervacijo, a so preveč toge, saj ne dajo širšega pogleda v celotno ponudbo kraja. Vsi si prizadevamo, da bi obiskovalci ostali pri nas dlje, zato je nujno potrebno, da mu mi sestavimo paket doživetij (npr. kot dnevni meni v restavraciji ali pa bolj ekskluzivno »a la carte« izbiro).
V paket namestitve vključimo turistično vodenje po destinaciji: znano je, da obiskovalci, katerim destinacijo predstavijo turistični vodniki, destinacijo doživijo bolj polno, bolj kvalitetno, v kraju porabijo več denarja (ker so izvedeli za posebnosti) in jo veliko raje priporočajo tudi svojim prijateljem. Poleg vodenega ogleda vključimo tudi pokušino domačih dobrot pri enem od ponudnikov v naši bližini, pokušino vina, tipično kosilo v okoliški restavraciji, športno aktivnost,… Lahko pripravimo enostaven opis pohodniške poti, predlog za izlet s kolesom,… Naredimo predloge, kaj bi obiskovalci doživeli pri nas, če bi pri nas bivali 5, 10, 14 dni….Napišimo predloge programov za vsak letni čas posebej: jesen pri nas, zima v naših krajih, pomladansko prebujenje, poletje in naš kraj. Marsikdo nima časa za raziskovanje ponudbe destinacije, zato bo naše predloge z veseljem kupil.«
Med sodelujočimi s predstavitvami je »dopolnilna« dejavnost v turizmu prinesla različen delež v celotnih prihodkih, še največ v Ruski dači, okoli tri četrtine, medtem, ko je pri ostalih prevladujoče sobodajalstvo ozirom nastanitvena dejavnost. od celih 80% navzdol.
Razen Nebes imajo vsi »suho« jesensko sezono in niso prepričani, kako naj jo uspešno premostijo. Tu ni kaj prida idej, vsaj zasledili jih nismo. Občine, ki bi morale imeti strateški pogled in podpirati razvoj, so bolj inertne. Ni velike slike, ni vizije.
So pa seveda tudi drugačni primeri aktivnosti, kjer ponudnik izkoristi svoje znanje in potencial, da organizira delavnice ali vodene izlete in oglede. Naš urednik je npr. poskusno izvedel tečaje muharjenja in fotografiranja in oboje je bilo dobro sprejeto. Zelo osvežujoči so na primer botanični izleti.
Med prvimi, ki to organizira, je Nataša Volčanjk, mag. farm.., ki pove: »Delo farmacevtke v lekarni je zanimivo, tu pa tam pa si ga rada popestrim še s kakšnim vodenjem v naravi. Pred dvanajstimi leti sem za diplomsko delo na Fakulteti za farmacijo naredila elaborat izdelave učne poti o zdravilnih in strupenih rastlinah v okolici Bovca. Kasneje je učna pot zaživela ter dobila nekaj informacijskih tabel in zloženko. Zanimanje za tovrstno vodenje še ni zelo veliko, nisem ekonomistka sem le v naravo zaljubljena “farmačistka”, moje goste bi rada naučila: Zdravilne rastline spoznati, vzljubiti, spoštovati, varovati. Znati se igrati. Kaj okusnega nabrati.«
Kaj pa najboljši kamping/glamping resort v Avstriji, Breško jezero na Koroškem? Kako se oni lotevajo širitve ponudbe?
Za namestitev služijo camping, glamping in hotel, gostje lahko obedujejo v restavraciji, se kopajo v jezeru, izposojajo E – kolesa, čolnov, ali supov, nekaj prinesejo prodaja spominkov, vodene ture z kolesom in pohodniške ture. Bolj malo se lahko še razširijo. Več o tem resortu bo v reportaži v naslednjem tednu.
O dopolnilni ponudbi v turizmu smo se pogovarjali tudi z veliko večjim ponudnikov – Termami Snovik. Naša sogovornica, direktorica Katarina Hribar nam je povedala naslednje:
»V praksi zagotovo lahko v ospredje postavimo dejavnost kopališč, bazenov, saj se je zgodba naših term pričela l. 1994 z odkritjem termalne vode in postavitvijo prvega pilotnega bazena. Ponudba hitro dopolnjevala z dodatnimi dejavnostmi, sprva predvsem s celovito termalno riviero in dodatnimi gostinskimi in wellness storitvami. Gostom smo ponudili animacijske in športne aktivnostmi. Že leta 2007 pa so bile v celoti zgrajene Hiške na robu gozda z več kot 300 ležišči.
Danes v najvišje ležečih slovenskih termah ponujamo celovito zdravo, aktivno in zeleno ponudbo za vse okuse naših gostov. Predvsem se usmerjamo v dopolnjevanje storitev za dobro počutje, sprostitev in aktivno preživljanje oddiha, tako uspešno tudi nadaljujemo tradicijo knajpanja v Kamniku z razvojem številnih novih Kneipp doživetij. Med njimi lahko izpostavimo tudi Kneippovo bosonogo pot, ki poteka v okolici term po urejeni tematski poti, nastala v tesnem sodelovanju s Turističnim društvom Tuhinjska dolina.
Terme namreč že od svojih pričetkov aktivno sodelujejo v sožitju z naravo in s posluhom do soljudi za vzajemno bivanje in skupnimi projekti vseh okoliških interesnih skupin, ostalimi ponudniki, med drugim tudi lokalnimi pridelovalci hrane za nakup svežih sestavin za restavracijo. Skoraj polovični delež prihodkov iz naših storitev v tej fazi razvoja predstavljajo nastanitve, sledijo vse komplementarne storitve, to so bazenske in gostinske storitve ter Wellness tretmaji. Prav tako pa v prihodnje načrtujemo dodatno širitev dejavnosti, ki bo temeljila na novih butičnih doživetjih za sprostitev in krepitev zdravja v Tuhinjski dolini z novo infrastrukturo.«
Naj povzamemo: gostje potrebujejo kaj več, kot le namestitev. Potrebujejo konkretno doživetje neke destinacije, ki jo lahko gostitelj ponudi brezplačno, ali pa to elaborira v prihodkovno pomembno kategorijo, ki mu lahko (zelo) pomaga k uspešnosti posla. Bodimo odprti, inovativni, povezovalni!
Vito Komac