Digitalna transformacija kot besedna zveza je največkrat uporabljen izraz v svetu digitalnosti. Čeprav je na prvem mestu besedne zveze digitalna transformacija beseda digitalna, pa to še ne pomeni, da mora biti zato v ospredju tudi tehnološki vidik. Sicer pa tudi beseda »digitalna« ne označuje samo digitalno tehnologijo, temveč jo je potrebo razumeti predvsem z vodika digitalne ekonomije v kateri se nahajamo. In če še namesto besede »transformacija« uporabimo slovensko besedo »preobrazba«, bomo precej bližje pravemu razumevanju tega pojma, namreč preobrazba podjetij v digitalni ekonomiji. Torej v resnici je digitalna transformacija veliko več kot le vpeljevanje digitalnih tehnologij in digitalnih rešitev v poslovanje organizacij.
Digitalna transformacija = Digitalna (poslovna) preobrazba
Vse se začne s pravim razumevanjem, kateremu nato lahko sledijo prave odločitve in prava dejanja. Da bomo zares prav razumeli pravi pomen, naj začetni razlagi dodamo še nekaj globine.
»Digitalna« pomeni:
- najprej oznako za digitalno ekonomijo v katero smo prešli z novo industrijsko revolucijo. S tem, so se podjetja znašla v novih pogojih poslovanja, za katere je značilno, da je kupec neprimerno bolj informiran in povezan ter s tem še zahtevnejši;
- in nato digitalno tehnologijo, s katero je najprej oborožen prej omenjeni napredni – digitalni kupec, podjetja pa skušajo najprej z njo več prodati (digitalni marketing) in optimizirati notranje procese (digitalizacija procesov), večinoma zaradi stroškovnih motivov. A tista najuspešnejša podjetja so že zgodaj spoznala, da ni več dovolj uporaba posameznih digitalnih tehnologij, temveč sočasna, hkratna uporaba povezanih digitalnih tehnologij in digitalnih rešitev (digitalna konvergentnost).
»Poslovna« pomeni:
- da je digitalna preobrazba pravzaprav samo naslednji korak v poslovnem razvoju organizacije;
- kupci so vedno in vedno bodo najpomembnejši faktor poslovanja, in če so kupci vedno bolj digitalni, potem mora organizacija temu ustrezno tudi sama postajati digitalna;
- poslovni razvoj se vedno začne s poslovnimi funkcijami, ki znajo vključiti tudi tehnološke značilnosti poslovanja;
- konec koncev tudi uprava, ki inicira naslednje korake poslovnega razvoja, le redko izhaja iz tehnologij; no v digitalni ekonomiji mora vsaj malo bolj;
- torej v digitalni poslovni preobrazbi se najprej usmerjamo v poslovne funkcije in šele nato v tehnološke, oziroma bolje rečeno, meja med poslovnimi funkcijami in tehnološkimi funkcijami (npr. IT) naj bo kolikor je mogoče zabrisana;
- zato tudi govorimo o integrirani poslovno digitalni strategiji;
- in nazadnje, a ne najmanj pomembno, »poslovna« pomeni, da prihaja do ustvarjanja novih oblik poslovne vrednosti, običajno na podlagi novih poslovnih modelov, za kupce, organizacijo in druge deležnike celotnega poslovnega ekosistema.
»Preobrazba« pomeni:
- celotna in globinska sprememba razmišljanja in naravnanosti pri vseh zaposlenih pri dojemanju, osmišljanju, delovanju, ureditvi;
- sprememba izhodišča vseh aktivnosti in s tem fokusa delovanja organizacije, ki ni več »od znotraj na ven«, temveč »od zunaj na noter«;
- uvajanje novih digitalnih poslovnih modelov, se pravi načinov kako organizacija ustvarja in ohranja vrednost za svoje kupce in zase;
- in nazadnje, a morda celo najpomembneje, da se spremeni organizacijska kultura organizacije v povezavi z značilnostmi digitalne ekonomije. In krog je s tem sklenjen.

Aleš Štempihar
Zakonitosti digitalne transformacije
Vsaka ekonomija ima svoje zakonitosti, tako jih ima tudi digitalna ekonomija. Te zakonitosti nato ustvarjajo nove pogoje poslovanja za organizacije in podjetja. Najpomembnejše zakonitosti digitalne ekonomije so:
- Zakonitost št. 1: zahtevni digitalni kupci, ki so vešči uporabe digitalnih tehnologij in rešitev,spodbujajo uspešne organizacije k novim oblikam poslovnega razvoju, ki se kaže predvsem v novih (digitalnih) poslovnih modelih in novi digitalni ponudbi in v sočasnem izkoriščanju zmožnosti več digitalnih tehnologij.
- Zakonitost št. 2: digitalni kupec ne uporablja digitalne tehnologije zaradi tehnologije same, temveč zato, da z njo nekaj doseže; zato tudi organizacije ne smejo videti digitalno tehnologijo z vidika tehnologije same, temveč z vidika ustvarjanja novih digitalnih vrednosti.
- Zakonitost št. 3: Razumevanje obnašanja kupcev, predvsem v povezavi njegovih še ne odkritih potreb prinaša organizacijam nove poslovne priložnosti, a hkrati tudi nevarnost, da jim bodo konkurenčne organizacije prevzele tega kupca, če mu bodo uspele prej zagotoviti ponudbo, ki bo iz potrebe ustvarila vrednost. Primer take vrednosti je nadpovprečna izkušnja kupca.
- Zakonitost št. 4: Donosnost (ROI) investicij se v digitalni ekonomiji izračunava drugače, in sicer: povezano za več soodvisnih investicij skupaj; na daljši rok, z upoštevanjem vrednosti za kupca in za zaposlene, ne samo za organizacijo samo; najprej skozi vrednost in šele nato skozi koristi in stroške.
- Zakonitost št. 5: V skladu z znamenitim rekom »Kultura poje strategijo za zajtrk«, velja tudi v digitalni ekonomiji, da je organizacijska kultura temeljni in najpomembnejši element digitalne poslovne preobrazbe. Te zato ni možno izvesti brez preobrazbe kulture.
Popotnica za uspešno poslovno transformacijo
Za na pot uspešnega prenosa vsega napisanega v vaše poslovanje, bi vam želel dati še naslednja tri napotila:
- »Don’t Follow the Money; Follow the Customer!«
Torej začnite vedno pri kupcu in takoj nato nadaljujte pri vrednosti zanj! - »If you want to change the GAME, change the FRAME!«
Izredno pomembno je, da se zavedate, da digitalna transformacija ni enkraten projekt, temveč neprestan proces! - “Your story might become the future for others!”
Ciljajte visoko, a še pred tem razmišljajte globoko!
Uspešno popotovanje skozi digitalno poslovno preobrazbo vam želim!
Aleš Štempihar