Svet se spreminja!
Za takole izjavo mi ni treba biti posebno brihten, mar ne? Ampak spreminja se hitreje, kot bi si jaz želel!
Morda malo zato, ker sem že nekoliko »moder« (= star), ali pa samo zato, ker se pač zdaj svet res spreminja hitreje, kot se je kadarkoli prej. In večina nas to težko tako hitro dojema. Če bi se, recimo, zdajle pisalo leto 2009, bi bil Hidriin izum dizel svečke res nekaj posebnega.
Seveda je tudi danes izum nove dizel svečke nekaj posebnega, ampak vrednost tega izuma je skoraj zanemarljiva v primerjavi s tem, da bi se to zgodilo pred dekado. Zakaj? Preprosto zato, ker se potem verjetno ne bi zgodil »dieselgate«, in električna avtomobilska prihodnost bi se zamaknila še za kaki dve ali tri dekade. Ampak pri Hidrii so (hkrati škoda in hvala bogu) deset let prepozni; kot če bi leta 1930 nekdo pogruntal revolucionarne podkve za konje. Bile bi revolucionarne in super, ampak roko na srce – pomenile ne bi prav veliko, kajti takrat je bil Ford in vsa ameriška avtomobilska industrija v velikem vzponu, v Nemčiji pa je Hitler začel s projektom Volkswagen v Stadt des KdF-Wagens (današnji Wolfsburg) in z izgradnjo avtocest. In vemo, kje so danes avtomobili in kje so konji …
Zdaj pa se verjetno že sprašujete, kaj za vraga imata opraviti dizelska BMW petica in dizel svečka?
Pravzaprav skoraj nič, samo dizel, preprost dizel jima je skupen. Če je res, kar govorijo pri Hidrii – in ne vem, zakaj jim ne bi verjeli -, potem bodo dizelski agregati v prihodnosti še boljši. Pa že ta dizel, ki smo ga preizkusili v tem avtomobilu, je bil super. Sprašujem se: ali se res sploh še lahko naredi boljšega? Očitno imamo Slovenci odgovor (in na to smo lahko ponosni): s pomočjo Hidriine dizel svečke lahko naredimo že sicer odličen dizelski motor še boljši!
Ampak kdo pa bo čez nekaj let sploh še hotel kupiti dizla, pa čeprav hidrijevsko dobrega?
(Vele)mesta drugo za drugim že prepovedujejo vstop dizlov v središča; Bloomberg napoveduje, da bo cena sodčka nafte zrasla na 150 dolarjev; finančne hiše na veliko odpovedujejo »buyback« posle z dizelskimi avtomobili … In ravno zdaj, ko so dizli res tako dobri, da je tudi meni žal zanje! Ja, svet se spreminja hitreje, kot bi si človek ali priviligirana avtomobilska industrija to želela.
No, pojdimo k BMW-ju 530dX!
Da nam bo takoj jasno: ta BMW ni (običajni) avto, ta BMW je inštrument za vožnjo! Žal bo to izkusil le malokdo. Celo velika večina ljudi, ki vozijo BMW-ja, tega ne bo občutila. S številnimi vozniki beemvejev sem bil na raznih testnih in trening-vožnjah. Pojma nimajo, kaj imajo zares v rokah, še manj pa, kaj bi s tem res lahko počeli. In to je škoda, velika škoda, kajti ta bmw je res pravi inštrument!
Tudi avtomobilski novinarji nismo več, kar smo bili. Včasih smo pisali o ventilih, batih, navoru, vrtljajih, moči, legi na cesti, prekrmiljenju, podkrmiljenju, drsenju, … omenjali celo porabo goriva in velikost prtljažnika. Ja, danes pa v večini pišemo o entertaiment sistemih, povezljivostih, elektroniki za upravljanje vozila, o asistenčnih sistemih, kamerah, radarjih …
(Fuj, včasih se počutim že napol pomehkužen IT novinar, ki vstane izpred ekrana samo takrat, ko mora na stranišče. Nobenega adrenalina, nobene avanture, nobenega zdrsa, nobene zabave … – sama prekleta elektronika!)
Pri tem BMW-ju je že ključ pameten in velik kot sodoben mobilni telefon. Deluje pa le med voznikom in avtom. Lahko sem ga poklical s parkirišča ali garaže (vmes je morala biti ravna pot). Da pa bo bemfl sam pripeljal iz parkirne hiše, zraven pa še plačal parkirnino, za zdaj še ni upati. Lahko pa ga s pomočjo ključa ogrejete/ohladite pred vožnjo. Konec je romantike z drgnjenjem stekel pri -10 stopinj Celzija, ali pa, da bi se opekli na razbeljenem usnju. Hvala bogu osrednji ekran ni na dotik! Če kaj sovražim, je to ekran na dotik! In da bi pomirili take nergače, kot sem jaz, kar nekaj stikal namestijo na volanskem obroču. Upravljanje so res priročno rešili z »miško«, okroglim »računalniškim« stikalom. Preprosto, racionalno, pametno. Pa še običajne »knofe« so pustili: za radio, pa za klimatsko napravo in za nastavitev načina vožnje (eko, comfort, sport in adaptive). Razlike niso ogromne, so pa precej občutne. Meni najbolj ustreza adaptive. Ne samo, da avtomobil čuti, kako ga želiš voziti in na kakšni podlagi se voziš – bil je celo tako pameten, da je glede na navigacijo že pred konkretnim ovinkom pripravil menjalnik, tako da je pri prestavljanju pred in med ovinkom izgubil čim manj časa. Vrhunsko!
Ja, avto zna parkirati skoraj sam. Samo kakšnih pet, šest stvari moraš narediti sam. In te operacije trajajo (vsaj pri meni, ki si težko zapomnim več kot dve stvari hkrati) dlje, kot sam potrebujem za klasično parkiranje. In če bi že tekmovala z mašino, kdo je boljši … Ja, še vedno sem za kak centimeter jaz bolj natančen. Prepričan pa sem, da pri dvoboju z naslednjo generacijo avtoparkinga ne bom več imel nobenih možnosti. Vprašanje je samo, koliko gumbov bom moral prej pritisniti, preden se bo avto spravil na parkirno mesto.
Pakirna kamera? Ta beemve ima boljši neposredni TV prenos parkiranja, kot so bili prenosi s svetovnega prvenstva v nogometu. Lahko jih celo nastavite, iz katerega zornega kota si boste svoje parkiranje ogledali … Jaz, starina, pa namesto, da bi s pomočjo dragega CCTV gledal prenos parkiranja, bolščim v »cenena« vzvratna ogledala!
Ste po vseh teh opisih novosti morda pomislili na simulator? Na tak simulator, kot ga imajo piloti? Vsaj nekaj ur bi morali nameniti šolanju bodočih lastnikov v takem simulatorju, sicer je vsaj polovico elektronike v avtomobilu povsem brez pomena, ker lastniki bodisi ne vedo, da jo imajo, bodisi čemu ta sploh služi!
Aja, tudi ozvočenje je tako dobro, da se zdi, kot da sedite v operni dvorani.
Konec koncev mora nekdo avtomobil še vedno zapeljati tudi v ovinek – in hitreje, ko to naredim, bolj sem zadovoljen. Vzmetenje tega avtomobila je čudovito.
Morda se boste naslednjim odstavkom nekoliko začudili, ampak bom poskušal razložiti. Naše testno vozilo je imelo oznako Xdrive, kar pri BMW-ju pomeni enako kot pri Audiju pomeni quattro – torej štirikolesni pogon. Če si res želite ali pa nujno potrebujete (kar sicer malo dvomim, ampak vi bolje veste) štirikolesni pogon, ni z njim čisto nič narobe. Še več – je odličen, hitro prilagodljiv, skratka najbolj vrhunski, kar jih je. Ali pa vsaj tu nekje.
Ampak – ali ga zares potrebujete? Kolikokrat na leto? Če bi vam morda ob kakšnih snežnih zametih res prišel prav, se itak ne morete peljati, kajti vsaj en tovornjak z letnimi gumami se takrat postavi čez celo cestišče. In tako kot ostali z dvokolesnim pogonom ždite in čakate, da bodo zimske službe opravile svoje. Če pa si lahko privoščite tole vrhunsko elektronsko-tehnološko ‘kišto’ za 100 jurjev, sem prepričan, da ob takih razmerah mirno vse svoje obveznosti lahko opravite od doma. Na sestanek pa tudi druga stranka ne bo prišla, če bodo razmere zaradi snega – kot je običajno – kaotične. Torej čisto zares potrebujete štirikolesni pogon??
Nekateri so prepričani, da štirikolesni pogon pri BMW-ju potrebujejo zato, ker je zadnji pogon nevaren. Še ena obšankovska urbana legenda vaških Clarksonov.
Zadnji pogon je varnejši, učinkovitejši, boljši. Zakaj pa mislite, da ima večina dirkalnih serij – vključno z F1 – le zadnji pogon? In res se pri tej petici to občuti. Če je lega pri zadnjem pogonu res zelo nevtralna, pa je pri štirikolesnem pogonu avto nekoliko podkrmiljen (iz ovinka skuša narahlo pobegniti prek sprednjih koles). Ampak naj vas malo potolažim: da boste to občutili, boste morali biti res zelo zelo hitri. Če pa niste tako hitri, da bi to sploh občutili, pa sploh ne rabite štirikolesnega pogona!
Pa še eno prednost zadnjega pogona naj omenim: nižjo porabo zaradi manjšega trenja, ker ima pač manj mehanskih sestavnih delov ter manjšo težo avtomobila.
Ta avto je zelo lep. Elegantna limuzina. Že z obliko daje jasno vedeti, kam sodite, če imaš tak avtomobil.
»Moj« je bil temnomoder z bež usnjenimi sedeži. Vrhunska ergonomija. Sedeži lahko tudi masirajo in lahko celo telovadite na njih. Ampak to spet sodi v poglavje simulatorja ali pa vsaj YouTube tečaja, da bi si znal to prižgati in pravilno nastaviti. Na teh sedežih se res sedi vrhunsko! Škoda, da jih ne prodajajo tudi za v dnevno sobo!
O nogometnih sodnikih pravijo, da je najboljši tisti, ki ga sploh ne vidiš! Tako je pri tem 8-stopenjskem samodejnem menjalniku: deluje, kot da ga ni. Seveda si lahko tudi sami izbirate prestave s pomočjo stikal ob volanu (če vas ravno popade dirkaški duh). Meni v testnem tednu ni niti enkrat na kraj pameti padlo, da bi poskušal prelisičiti elektroniko. In v kombinaciji z motorjem … težko najdeš prave besede. 252 konjskih moči (185 kW), gromozanskih 350 Nm navora. Preprosto vrhunsko (več o tehničnih karakteristikah pa si lahko preberete tu: https://www.bmw.si/sl/all-models/5-series/sedan/2016/tehnicni-podatki.html#tab-2)
Dame in gospodje: tole ni samo avtomobil, tole je resnično vrhunski inštrument za vožnjo!
Za zdaj ga lahko vozite še sami, čez kaki dve generaciji bo to zelo težko. Avtomobili se bodo namreč vozili sami. S toliko elektronskimi pomagali, kot jih je imela ta petica, bi se lahko že danes avtomobili vozili skoraj sami. In če se vam uspe kakor koli s tem avtomobilom zaleteti… ja, potem vam prijateljsko svetujem, da se oglasite na upravni enoti in vrnete vozniško dovoljenje, ali pa vsaj obiščete zelo dobrega okulista. Je pa povsem res, da tudi elektronika (še) ni vsemogočna. Ko sem se peljal v strašnem neurju, tam nekje pri Nanosu, me je elektronika opozorila, da me je za volanom pustila samega… (!?) in da mi do nadaljnjega ne bo mogla pomagati!
Seveda nisem šlogarica in ne vem, kako se bo usmerila avtomobilska industrija. Še nekaj časa bodo vozili (tudi) dizli. Vendar pa je jasno, da bo z nafto gnanih avtomobilov vse manj. Ne samo v Nemčiji, kjer je celo sodišče ugodilo mestom – tudi v ostalih državah, na primer v Milanu, bo vožnja z dizelskimi avtomobili prepovedana že v začetku prihodnjega leta (https://insideevs.com/milan-diesel-ban-ripple-effect/). Nafto bo zamenjala elektrika, še prej verjetno kombinacija bencina in elektrike. Tako mi je za Hidrio resnično žal. Zamudili so samo za 10 let, ali pa je Volkswagen 5 let prezgodaj zakuhal dieselgate. In četudi bo dizel-svečka tako izdatno izboljšala dizelsko izgorevanje, bodo s tem težave samo omilili, ne pa tudi odpravili. PM delci bodo ostali. In največja težava teh delcev je ravno v velikosti. Manjši kot so, bolj so za zdravje ljudi nevarni! In boljše kot je dizelsko izgorevanje, manjši so sajasti delci. Skratka, dizel svečka by Hidria je vrhunski izum, ki je prišel v svet avtomobilizma nekoliko ob nepravem času, ob tem pa tudi ne rešuje glavnega problema dizelskega motorja.
Hidrii želim vse dobro in srčno upam, da si bodo do dokončnega odhoda dizlov vsaj pokrili stroške razvoja projekta. Nenazadnje – morda pa bomo deležni še kakega presenečenja in se bodo moje črnoglede napovedi časovno oddaljile!
Primož Lemež, za portal MyBusiness.si