Barbara Corcoran je ob šestnajstletnici znamenite oddaje Shark Tank objavila 16 nasvetov zagonskim podjetnikom!
Zagotovo ste vsaj kdaj gledali oddajo Shark Tank, kjer pred pravimi investitorji podjetni posamezniki ali celo že ustanovitelji zagonskih podjetij predstavljajo svoj produkt in poslovno idejo, da bi pridobili svež kapital od enega ali celo več Sharkov. Že šestnajst let delajo to oddajo in ne kaže, da so akterji preutrujeni, da bi nadaljevali, saj so tudi sami vlagatelji v nove priložnosti. Zvezda stalnica med ocenjevalci poslovnih priložnosti je Barbara Corcoran, predvsem vlagateljica v nepremičnine, zamika pa jo tudi kaj drugega.
Ob 16. obletnici pa je na svojem profilu objavila 16 kratkih napotkov oziroma neprecenljivih lekcij, ki jih je izluščila iz opazovanja in srečevanja z zagonskimi podjetniki v oddaji. Koristne so tako za te bodoče sodelujoče v oddaji, kot za vsakogar, ki mora s podjetniško idejo prepričati investitorja, banko, ali koga tretjega. Pripombe v kurzivi so iz izkušenj urednika.
- Bodite pristni – pokažite svoj pravi jaz!
Vlagatelji lahko zavohajo ponarejeno osebo na kilometer. Verjemite, ne bom vlagala v nekoga, ki ni pristen, ki je blefer. Bodite resnično VI!
Ne mislite, da lahko z naštudiranim nastopom, za katerem je prazna lupina, pretentate izkušenega vlagatelja, da bo vaš show ali cirkus prepričal koga več, kot le površnega novinarja.
- Imejte kot skala trden pitch!
Vaš pitch morate poznati v nulo iz vseh strani. Pripravljajte se, dokler ga povsem ne ponotranjite.
- Predstavitev, vaš imidž pred ključnimi ljudmi, na primer Shark Tankom, je nadvse pomembna.
Oblecite se vlogi primerno! Če ste pek, si opašite predpasnik.
Pogosto, v želji za vtisom, pa zagonski podjetniki pretiravajo, kot bi bili v zabavnem showu in se našemijo. Tudi pretiravanje z uglednostjo oblačil in dodatkov znanih znamk ni najbolj zaželena.
- Imejte, povejte zgodbo!
Vsi imajo radi dobro zgodbo. Če nimate epske zgodbe o svoji znamki, jo ustvarite! Naj bo privlačna – ljudje kupujejo zgodbe, ne le izdelkov.
Številni ljudje ne znajo uvideti svoje zgodbe in jo ne povedo ali se jim zdi nepomembna, in raje govorijo o tem, kako bo produkt rešil probleme številnih uporabnikov in kupcev. Tudi prav in celo boljše, kot pa neke za lase privlečene zgodbe, tipa: »Ko sem se ponoči zbudil iz sanj, sem vedel, da je to veliki ideja in jo takoj zapisal!«
- Družbeni mediji so bistveni
Če niste prisotni na družbenih medijih, mar sploh obstajate? To je tako, kot da bi gostili zabavo in ne pošiljali povabil. Delite svoje potovanje in naj ga vidi svet!
Presenetljivo je, kako zelo številni kreativni ljudje zanemarjajo svoj komunikacijski kanal z javnostjo in ga sploh ne gradijo, nato pa, ko bi rabili promotorje in kupce, nimajo nikogar.
- Je to, kar predstavljate, vaš hobi ali vaš posel?
Spoznajte pomembno razliko! Hobiji so lahko zabavni, a podjetja potrebujejo ogenj!
Pri poslu so pomembne številke, žar, s katerim se lotevamo problemov v poslu in vztrajnost.
- Poznajte svoje številke!
Morda res nisem strokovnjak za številke, a če bi nastopala na Shark Tank, bi si zapomnila ključne številke svojega nameravanega posla od znotraj in od zunaj.
Ko predstavitelj pred investitorji na njihovo zahtevo predstavi, kako bo porabljen vloženi denar v zagonsko podjetje, ta nima pravega odgovora in menca, ali pride na dan z izjavo: »Tretjino bomo dali v nadaljnji razvoj, tretjino v nove kadre, tretjino pa v marketing!«, takrat jaz zapustim predstavitev.
- Povejte vlagateljem, kako bodo zaslužili svoj vloženi denar nazaj!
To je morda najpomembnejše vprašanje in, žal, veliko preveč zagonskih podjetnikov ne odgovori nanj.
Povsem je povezano s prejšnjim nasvetom.
- Ne igrajte vloge krivca!
Stvari gredo lahko tudi narobe; to je posel! Prevzemite odgovornost, učite se in nadaljujte. Z jamranjem ne boste prišli nikamor!
- Očesni stik
Pustite prevelik ego pred vrati. Glejte (investitorje) nas, morske pse, v oči! To je najhitrejši način za vzpostavitev zaupanja. Nihče ne mara bahanja.
Imeli smo celo predsednika, ki ni pogledal v oči …
- Ne bodite vsevedni!
Bodite ponižni, poslušajte in upoštevajte naše nasvete. Nihče ne mara vsevednežev!
Z zelo znano osebo sva bila na predstavitvi njegovega energetskega projekta tujim investitorjem, zelo izkušenim vlagateljem in tehničnim strokovnjakom v podpanogi. Pa jim je »moj« držal govor o tem, kako naj se lotijo posla (s konkretnim ni imel nobenih izkušenj), njih pa ni pustil do besede. Lahko uganete, ali so vložili v njegov projekt.
- Ne podcenjujte se!
Če mislite, da ste vredni centa, je to tudi vse, kar boste dobili! Prepoznajte svojo vrednost – vi ste diamant, ne kamenček!
- Ne precenjujte se!
Po drugi strani pa se ne obnašajte, kot da ste naslednji veliki Samorog brez dokaza, ki bi to podprl. Poiščite to sladko točko ravnovesja!
- Prisluhnite povratnim informacijam!
Konstruktivna kritika je vaša pot do uspeha. Videli smo na tisoče predstavitev in sodelujemo s stotinami podjetij. Vemo kar nekaj o gradnji blagovne znamke.
Pogosto je zavrnitev investitorja veliko manj grenka in poučna, kadar je ta voljan razkriti svoj Ne! in ga utemeljiti, še posebno, kadar gre za pomanjkljivosti projekta. Prisluhite, bodite zadovoljni, da do vstopa vlagatelja ni prišlo in izboljšajte projekt v dobro vseh.
- Poznajte svojo konkurenco!
Vsakdo ima konkurenco – soočite se z njo! Bodite odkriti in pošteni glede tega, s kom se spopadate.
Najbolj me fascinirajo zagonski predstavitelji, ki strumno izjavijo: »Naš produkt nima konkurence!« Morda ne neposredne, ampak zadevne potrebe zadovoljujejo z drugimi produkti ali na drug način. V kupni moči potrošnika so konkurenti novemu produktu.
- Imejte jasno vizijo!
Če ne veste, kam ste namenjeni, kako lahko pričakujete, da boste tja sploh prispeli? Naj bo ta vizija kristalno jasna in potem nam dovolite, da jo sprejmemo!
Vizija je lahko trdna, pa nerealna, ali dinamično prilagodljiva brez dolgoročnosti.
Se nas je vsaj kakšen od Barbarinih nasvetov prijel in bomo spremenili svoje predstavitve v prihodnje?
Ti nasveti in opozorila niso le za tiste, ki se bodo prebili pred Morske pse s svojim projektom, ampak tudi za vse, ki se znajdejo v podobni situaciji. Tudi predstavitev nove ideje, inovacije, programa … ali česa drugega pred vodstvom ali deležniki bo uspešnejša ob upoštevanju teh nasvetov.
Vito Komac, urednik Podjetnik.net