Oblikovanje nam omogoča, da uresničimo cilje oz. realiziramo pojme, ki si jih predstavljamo ter jih opisujemo in jim z oblikovanjem damo obliko. Ta prispevek je namenjen predvsem tistim, ki bi vsakih petnajst minut radi spremenili svoje vizitke, brošure ali ostale materiale, ki jih uporabljajo za prodajo in promocijo sebe oz. svojega podjetja, pa tudi tistim, ki ne vedo, kaj povedati in kaj pokazati na svojih grafičnih materialih.
Naj vas najprej potolažim: zdaj je že znanstveno dokazano, da imamo v svoji glavi več animatorjev oz. lutkarjev, ki vlečejo niti. Oziroma nam podajajo scenarije za naše obnašanje in odločitve v dani priložnosti.[1] Mi samo izbiramo, katerega izmed animatorjev v naših glavah bomo pač poslušali in temu primerno ukrepali. Zato ni čudno, da se je včasih res težko odločiti, kaj bi pokazali. In še prej izluščili tisto, kar je posebnega na nas, na naših storitvah, potem izklesati to tako, da bi ostali to razumeli in se potem – nenazadnje – ti odločili za nas.
Problem seveda nastane, ker se morate odločiti za eno stvar. En koncept, en logo, eno barvno kombinacijo, ki vas bo zastopala, potem pa vložiti svoj čas in denar za oblikovanje, distribucijo ali tisk, kar se lahko izkaže za “napačno” odločitev, “narobe” izvedbo” in “slab” rezultat. Skratka – potrata časa in denarja. Vse bi bilo v redu, ko bi se kaj iz tega naučili in tudi znali za sabo popraviti, s čim manj stroškov, seveda. Tako se izkaže, da nam je v večini primerov še najbolj smiselno posnemati, kar počnejo že druga podjetja, ne da bi vedeli, kako pravzaprav to koristi tudi nam.
Največ vprašanj glede tega, kaj izpostaviti in kako naj bo to videti, dobim prav glede vizitk. Podobni principi veljajo za brošure , pdf dokumente, tudi socialna omrežja, internetne strani itd. Vendar so vizitke tudi najbolj enostavne in si z njimi lahko privoščite malo več eksperimentiranja, tako da se bom osredotočila kar na te. Torej: kaj izpostaviti in kako naj izgleda vizitka, da bo maksimalno učinkovala pri prodaji vaših storitev oz. izdelkov.
Prvič:
vsi materiali, ki jih uporabljate – vizitke, brošure itd.- so vrsta komunikacije, bolj natančno vizualne komunikacije. V prvi vrsti se vprašajte, kaj, zakaj in kako dati vsebino na vizitke. Kakšnega rezultata si želite? Da se vpišejo na vašo mailing listo? Da vas pokličejo? Obiščejo vašo trgovino? In če bi vam kdo ponudil vašo vizitko – kako bi reagirali? Golo naštevanje podatkov, kot so telefon, naslov, mail … je vrsta monologa. Cilj vizualne komunikacije naj bo vselej pripomoček in ne nadomestilo pri vzpostavljanju, pozor, dialoga. Predstavljajte si, kot da nekomu pošiljate sms: torej, kaj v njem piše in s čim osebo prepričate, da se na vaš sms odzove!
Nedavno sem bila na nekem dogodku mreženja, in vedno je prisotna kakšna oseba na takšnih dogodkih, ki posebej izstopa; ampak ta je res posebej izstopala. Kdo bi to bil? Bil je prodajalec. Imeli smo vsak po dve minuti, da se predstavimo, a prodajalec si je vzel kar štiri. Mislila sem si, pa dobro, rada se naučim novih prodajnih trikov, in mogoče se bom kaj naučila kar od njega. Po skoraj štirih minutah govora sem ugotovila, da še zmeraj ne vem, kaj hoče od mene in zakaj mi pravzaprav ponuja ta svoj izdelek. Hotela sem ga kaj vprašati, pa me je ustavil z roko, pokazal kazalec in še dodal: “Pssst, nisem še končal.” Ta zgodba ima še bolj hecno nadaljevanje, ampak za tisto, kar želim povedati, bo čisto dovolj.
Veliko jih želi imeti lepo oblikovane vizitke zato, da bi izstopali, da bi se uveljavili kot strokovnjaki. Torej navajanje podatkov ne vzpostavlja dialoga; bolj boste izstopali s tem, da pokažete zanimanje za sogovornika. Strokovnjaki za prodajo trdijo , da si ljudje ne želijo informacij, ampak se želijo povezati z nami. Želijo, da jih vključimo v čustveni pogovor, ki jih spodbuja k ukrepanju[2], in to lahko storite tudi na vaši vizitki.
Drugič:
seveda povejte kaj o sebi. A najučinkovitejše je, da to poveste s svojo fotografijo. Verjetno ste že slišali, če pa še ne, lahko potrdim, da je čisto res: s svojo fotografijo ste kilometer pred konkurenco. Zelo malo ljudi to izkorišča, vendar ste s tem ravnokar pokazali, da se za vizitko skriva pravi človek s pravimi čustvi, in je kot taka najboljše orodje, da se ljudje čustveno poistovetijo z vami. Ne znam si predstavljati, kako bi bil videti svet, če bi ljudje kupovali (zgolj) z razumom – to pa prav zato, ker tega nikoli ne počnejo. Razum je tisti, ki samo pomaga potrditi ali ovreči odločitve, ki smo jih že davno sprejeli.[3]
William H. Prescott v knjigi opisuje, kako je Cortes osvajal Mehiko. Ob strani mu je zvesto stal krščanski misijonar Oviedo, ki je v svojem dnevniku utemeljeval, zakaj je pokristjanjevanje uspešnejše od protestantizma. Protestantje da skušajo razsvetliti spreobrnjenca ( v tem primeru mehiški Indijanec) z bledo lučjo razuma, “pogumnejši katoličan mu razvname duha s sijajnim obredom in z žarečim opisom trpečega odrešenika, nato pa potegne poslušalca za s seboj z viharjem strasti, v kateri se utope vsi pomisleki. “ Torej že takrat so se zavedali, da so čustva veliko naravnejša in mogočnejša vez med ljudmi kakor pa razum.[4]
Tretjič:
in tako smo pri logotipu. Velika podjetja se zelo trudijo, da ozavestijo svoj logotip pri svojih kupcih. Tako ti začnejo povezovati vrednote in čustva, ki so jim pomembna in se jim obudijo ob srečanju z logotipom. Za to podjetja uporabljajo dobro načrtovan marketinški mix: najprej zagledate tv oglas, potem vas spremljajo še veliki obcestni plakati, na koncu pa dobite še reklamni letak v poštni nabiralnik: podkrepljen s čudovitimi barvami in prizori iz narave ali atraktivnih lokacij sveta ali topline varnega okolja doma … , skratka (od tam), kjer si želite biti tudi vi. Verjetno ta oglas srečujete tudi na internetu, kar pa je že druga zgodba in je odvisna od vaših klikov.
Skratka – prikazovanje storitve ali izdelka v vašem idealnem okolju imenujemo tudi pozicioniranje izdelka oz. storitve. Pozicioniranje vsebuje od fotografije ljudi, ki so oblečeni, kot želimo mi sami biti oblečeni, v čustvenem stanju, v katerem si mi želimo biti, do okolja, v kakršnem si mi želimo biti, s katerimi se poistovetimo. In Slovenca ni težko prebrati, verjemite. Kateri od nas pa nima rad urejenega vrta? Kdo pa ne hodi v hribe, s prijatelji, s partnerjem, ali pa kolesari ter se na koncu sprosti ob na primer, idiličnem jezeru pod senčnikom, s sladoledom ali s hladnim točenim pivom? In vse to vam z marketingom sporočajo, da je njihov logo. In zato velik logotip, čez celo stran, v njihovem primeru deluje.
Opažam, da nekateri podjetniki poskušajo, denimo, praznino vizitk zapolniti s svojim logotipom čez celo zadnjo stran. Ali pa ga kar podvojijo, tako, da je logotip na sprednji in zadnji strani; ali pa ga dajo kar dvakrat na sprednjo stran, s tem, da druga verzija predstavlja senco prvega. Seveda vam vaš logotip veliko pomeni, vendar je dokazano, da v kolikor vas vaš kupec še ne pozna, tako srečanje povzroča v možganih občutke nelagodja.[5]
To vključuje tudi vizitke, ki jih uporabljajo zaposleni v podjetju. Domnevam, da sami še ne nameravate vlagati na tisoče ali milijone evrov v marketinški mix. Na začetku priporočam , naj vaš logotip raje zamenja vaša fotografija oz. fotografija zaposlenega. Brez skrbi, dobro oblikovan logo izredno dobro učinkuje v zelo majhnih velikostih. Kot lepotno znamenje na obrazu – vsi ga opazijo.
In še četrtič:
ko poskrbite za vsebino, ko si naberete dovolj slikovnega materiala (fotografije, vzorci, ilustracije), poskrbite, da zadevo naredite še bolj zanimivo oziroma privlačno in estetsko: z izbiro pisave, prave fotografije, hierarhije, s postavitvijo in barvami poskrbite tudi za videz. To so stvari, ki izjemno učinkujejo šele, ko močno podkrepijo prvo in drugo točko. Se pravi, da imate definiran namen vizitke, vsebino in material, ki ga boste vključili v končni dizajn.
Tukaj si rada malo sposodim malo predelan citat Don Miguela Ruiza, prenašalca modrosti tolteških Indijancev, ki podobno pravi, da ste odgovorni za to, kar pokažete, niste pa odgovorni za tisto, kar ljudje vidijo. Tako se boste lažje odločili, kaj, kako in zakaj nekaj vključiti na vašo vizitko.[6]
In še bonus: vsak grafični material je v osnovi pasivni material… – zato pa je danes video tako v porastu! Če torej želite maksimalno izkoristiti tiskane materiale, jih uporabljajte kot pripomoček, ne pa kot nadomestilo pri prodaji. To pomeni, da še zmeraj dela(j)te follow-up, recimo, na dogodkih mreženja. Ne pozabite svojim potencialnim strankam na kratko povzeti, kar bodo prebrale na vašem tiskanem materialu ali na internetni strani, in ne pustite, da si brošure in vizitke jemljejo same. Dajte jim jih v roko, ob tem pa se prijazno nasmehnite. Da bodo maksimalno učinkovale, naj bodo to dejansko orodja, ki vam pomagajo pri poslu.
[1] How to Bend Reality to Your Will and Become Unstoppable | Moran Cerf on Impact Theory: https://www.youtube.com/watch?v=PE0TedFPgH8
[2] Big Al Report – email časopis, 16.8.2018
[3] Nevidni dotik – štirje ključi modernega marketinga : Harry Beckwith, 2006, Društvo ekonomistov Maribor
[4] W. H. Prescott, Osvojitev Mehike, 1954, Cankarjeva založba v Ljubljani
[5] digitalsynopsis.com/design/how-your-brain-sees-a-logo/
[6] Don Miguel Ruiz, Mojstrstvo ljubezni – Praktični vodnik na poti k popolnim odnosom, 2005, Primus Op: Originalni citat: “Ste odgovorni za to, kar govorite, niste pa odgovorni za to, kar drugi slišijo.”